Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,781 - 2,790 (kaikkiaan 2,828)
  • MaalaisSeppo

    Nimim. abites kyseli, nouseeko metsien kiinteistövero. Totta kai nouseen vähintään 40 %. Tämä osittain varmistaa yhteiskuntasopimuksen.

    MaalaisSeppo

    Kreikan lainaongelmahan on seurausta eräänlaisesta suuren luokan pyramidihuijauksesta, jossa Kreikka on ollut halukkaana välikappaleena. Lainoittajat ovat antaneet Kreikalle lainaa kovalla korolla. Kreikka on sitten maksanut ko. lainat uudella lainalla ja ehkä vieläkin korkeammalla korolla, kunnes pää tuli vetävän käteen. Jotkut lainoittajat lipesivät kelkasta ajoissa ja tekivätkin varmaan hyvän tilin. Matti myöhäiset pelastettiin suurelta osin niin, että Euroopan valtiot lähtivät peliin mukaan, mutta muistaakseni ainakin osa näistä mattimyöhäisistä saivat takkiinsa.

    Mm. euromaat lähtivät siis peliin mukaa, mutta pienemmällä korkomarginaalilla myös Suomi suoraan ja välillisesti Euroopan vakautusmekanismin kautta. Mellehän mainostettiin, että Kreikkasijoituksista saa Suomi paremman koron kuin mitä se maksaa omista lainoistaan.

    Tilanne on nyt se mikä on. Alkaa syyllisten etsintä. Osa pitää kreikkalaisia syyllisinä omaan ahdinkoonsa ja osa ahneita lainoittajia. Yleensä pyramidihuijauksissa pääsyyllinen on pelin alkuunpanija. Olivatko aloittajina viekkaat lainanantajat, jotka supattivat seireenilaulujaan hyväuskoisten kreikkalaispoliitikkojen korviin vai kreikan poliitikot, jotka itse kehittivät lainasysteemin pysyäkseen vallassa mahdollisimman pitkään? Kreikkalaisethan itse liittyivät euroon valheellisin perustein, joka sitten mahdollisti varsinaisen pyramidipelin käynnistyksen. Itse olen sillä kannalla, että Kreikka on tässä suurin syntipukki. Suurtakin syntipukkia on kuitenkin pyrittävä auttamaan, jos se ei sitä estä heittäytymällä täydelliseksi pässinpääksi.

    MaalaisSeppo

    nimim. abietiksen ajatusketjun päässä on puuhun sidottujen metsänomistajien maaorjuus.

    MaalaisSeppo

    Näinhän se menee, kuten Gla sanoi. Moni kuitenkin ajattelee, että jättämällä istutus pois, voisi istutuskustannusten verran sijoittaa johonkin muuhun, mutta ei huomaa, että istutuskulun voi vähentää verotuksessa, mutta muuta ”sijoitusta” ei. Molempien tulot ovat kuitenkin luonnollisesti verotettavaa tuloa. Poikkeuksenaa on sijoitus osuuskuntiin (Lähinnä Metsä Group), joista saatu pinehköt tulot ovat lievemmin verotettua.

    MaalaisSeppo

    Jos aikoo luonnontaimista saada istutettujen puiden kirittäjiä, niin luonnontaimethan pitäisi olla jo olemassa ennen istutusta. Poikkeuksena voi olla koivu kirittäjänä, jota syntyy muokattuun maahan usein liikaakin. Koivusta ei liene kuitenkaan hyötyä pohjoisessa.

    Itse pohdiskelen, kannattaisiko koivikon päätehakkuun jälkeen hyödyntää alle syntynyttä, kasvuisaa, mutta hieman epätasaista kuusitaimikkoa niin, että istuttaa alueelle n. 800 koivua/ha, jotka kasvaisivat suunnilleen samaa tahtia kuusien kanssa. Ajattelin kokeilla niin, että istutus olisi muokkaamattomaan maahan. Kuusentaimikko pitäisi samalla tasata ja harventaa. Ideana on säilyttää ko. maisema koivikkona.

    MaalaisSeppo

    Myyrät ja muut pieneläjät ovat taas käynnistäneet vilkkaan keskustelun. Tutkimustietoakin ko. aiheisiin tuntuu olevan runsaasti ja lisää kai on tulossa. Lisäksi runsaasti lukijakunnan omia havaintoja.

    No toivottavasti jatkossa ko. tutkimusaiheet vähenevät ja keskitytään olennaisiin aiheisiin. Tutkimusrahoitus aiheisiin, kuten :”Jäätyneen oksan putoamisen vaikutus kalojen sukupuolielämää” voi olla tiukassa.

    MaalaisSeppo

    Anton edellä todisti, että kettukannan vahvistuminen vahvistaa myös riekkokantaa. Itse uskon, että asia on toisinpäin: riekkokannan vahvistuminen lisää kettujen ravinnon saantia ja edelleen kettukantaa.

    Jos Antonin teoria pitäisi paikkansa, kannattaisi lisätä jäätelön syöntiä, jos halutaan lämmin kesä.

    MaalaisSeppo

    Jessen käsitys tuli selväksi. Eli yhdistykset ja muut järjestöt toimikoot vain jäsenmaksujen varassa. Pitäsikö lisätä tässäkin säätelyä, kuten MHY tarjouskilpailurajoituksissa? Muutenhan ei mitään tapahdu. Jessehän voisi lähteä ajamaan näitä juttuja Persujen avituksella tai kansalaisaloitteen kautta.

    Itse olen eräässä yhdistyksessä, joka sijoitustuotot käytetään pääosin ydistyksen toimialaan liittyviin koulutus- yms. stipendeihin. Muu toiminta pyörii jäsenmaksujen ja koulutustuottojen varassa. Jäsenmaksu on hyvin pieni. Minusta ko. toimintamalli on hyvä.

    Jessen mielestä ehkä ei. Voihan olla, että Jessenkin mielestä rajoitus pitäisikin koskea vain MTK:ta, jolloin mahdollinen laki voitaisiin kohdistaa vain MTK:n ja sen jäsenjärjestöihin (myös MHY:t) sekä yhdistää siihen puukaupan tarjouskilpailurajoitukset. Ennustan kuitenkin tällaisen laille huonoa menestystä.

    MaalaisSeppo

    Vastasihan se Jesse vihdoin ja viimein. Eli hänen ratkaisunsa olisi valtakirjakaupan kieltäminen MHY:ltä. Muille kai se sallittaisiin. Siinäpä sitä on oikeusoppineille pähkäiltävää. Kansalaisaloite?

    MaalaisSeppo

    Odottelen edelleen Jessen esitystä tämän ongelman ratkaisuun.

    Muuten Tornator harjoittaa myös valtakirjatyyppistä puukauppaa. Tämä on ilmeisesti myös erittäin tuomittavaa joidenkin mielestä. Mitenkähän tämäkin voitaisiin ratkaista?

Esillä 10 vastausta, 2,781 - 2,790 (kaikkiaan 2,828)