Käyttäjän pihkatappi kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,451 - 2,460 (kaikkiaan 2,713)
  • pihkatappi pihkatappi

    Näppituntumalla 250 euroa / vuosi tuottaa OMT, MT 150 euroa. Eli tuotto silloin kun viljely ja kaikki muukin menee suurinpiirtein tuubiin. Ei kannata 5 vuotta odotella vajatuottoisen taimikon nousemista, jos pystyy itse istuttamaan ja tekemään vähän noita hoitotoimenpiteitäkin. Kyllä ne merkit siitä taimettumisesta pitää olla, että mitään luontaista uudistamista kannattaa harkita, jos tavoieena on paras mahdollinen tuotto ja itsellä on kykyjä ja aikaa hoitaa metsiä. Niin ja ollaan Eteläisessä Suomessa.

    pihkatappi pihkatappi

    Ajourat pitää hakata kalustolle riittäväksi. Kaikista typerintä on se että koneet ajelee juuren niskat auki ja runkoihin tulee kolhuja kahta puolta uraa, oli korjuukalusto mitä hyvänsä. Minä olen käynyt kouluja, opetellut mm. kirjoittamaan, hakkuutyöt ovat kausiluontoisia ja vain omissa metsissä, ei kai niitä kukaan enää talven yli teekään.

    pihkatappi pihkatappi

    Kuntakohtainen tuo hankintalisä. Käytännössä kalusto siirrot eivät kannata. Mutta esim. m-kelkkaa tai mönkijää jo siirtelee vaikka 3 vuoden välein pitemmänkin matkan. Eihän hankintatyö oikeasti kannata, mutta eipähän ole ylipainoa ja happi kulkee paremmin kuin keskiverto kansalaisella.

    pihkatappi pihkatappi

    Maataloustraktorille tehdään joskus liian kapeat ajourat. 3 metrinen ura on varmaan minimi, ettei juurenniskojen yli tarvitse ajella, eikä aiheuttaisi vielä kasvutappioita, jos harvennuksen jälkeen jää vain 1000 runkoa muutenkin.

    Sehän tuossa omassa työssä on vielä että sen saa tehdä verovapaasti ja vähentää vielä kulut tuon lisäksi. En kyllä voi suositella minkään kuljeuskaluston hankintaa. Jos etu tuosta oman kaluston käytöstä kaikkine etuineen on vaikka 5 euroa motille ja kalusto hankinta 5000 euroa niin pitää sitten ajellakin pari sataa mottia noita ensiharvennuksia vuodessa, että kaluston hankinta on järkevää. Mutta sittenhän tuota voi jo harkita, jos on paljon ensiharvennuksia ja niitä itse tykkää/pystyy tekemään. Ja ainahan noille vehkeille muutakin käytöä löytyy.

    pihkatappi pihkatappi

    Nimenomaan kokemuksen perusteella Etelä-Suomessa olen päätynyt siihen että rehevät pohjat kannattaa viljellä ja muokkuksesta ei kannata tinkiä. Pohjois-Suomessa olen sitten yrittänyt enempi luontaista uudistumista, siellä maaperän kosteusolot ovat itämiselle paremmat ja hitaampi heinittyminen mahdollistaa tuon odottelun. Mutta raivaussahaa metsänomistajan tarvitsee käyttää, teki uudistamiset miten hyvänsä.

    pihkatappi pihkatappi

    Tee uusi ketju, sinultahan se käy.

    pihkatappi pihkatappi

    Joo, eihän se tervettä ole rakastua johonkin omistukseensa. Ehkä onkin viisain tuossa vaiheessa luopua kun tuntuu että se luopuminen on vaikeaa.

    pihkatappi pihkatappi

    Minä ymmärrän eri näkökannat ja sen että asiat voi tehdä erilailla ja päätyä jopa yhtähyvään taloudelliseen tulokseen. Metsänhoidossa on omat riskinsä, ne vaihtelevat eri menetelmien välillä ja on täysin mahdotonta laskea tulevia tuottoja sellaisella tarkkuudella että voitaisiin sanoa mikä kasvatustapa on jokaiselle metsänomistajalle ehdottomasti paras. Itse luotan siihen että omalla työllä avitettu viljelyketju on minulle paras vaihtoehto kaikilla Etelä-Suomen MT – OMT kuvioilla, jollakin toisella voi olla hyvät perusteet tehdä asiat muutoin.

    pihkatappi pihkatappi

    Motoharvennuksessa on puolensa kantavuuden osalta. Ilmeisesti nuo ajot osataan tuoda palstalle niin että moton tekemät urat ovat jo kunnolla jäässä ja juurivaurioilta vältytään. Kainuussa ainakin riittää keliä tuohon.

    pihkatappi pihkatappi

    UPM on kyllä ihan ykkös lappuja HEXissä. 6 – 8 euron hintoihin sitä hankin, oli tuhansia lappuja ja myin sitten kun oli taas 12 euroa. Harmittaa vieläkin tuo myynti, ei ne rahat muistaakseni mihinkän järkevämpään mennyt ja veroja piti maksaa.

    Pörssi on kyllä vaikea ympäristö, kokoajan pitää seurata, mutta kuitenkin säilyttää maltti ettei tee turhia siirtoja.

Esillä 10 vastausta, 2,451 - 2,460 (kaikkiaan 2,713)