Käyttäjän Puuki kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 13,221 - 13,230 (kaikkiaan 13,384)
  • Puuki

    Niinhän se on, että auto on käytetty viimeistään heti silloin kun sen ajaa ulos autoliikkeestä. Siinä ne kalleimmat kilometrit tulee ajettua heti alkuunsa.

    Mutta kertokaapa kuinka montaa eri autoa olette ajaneet elämänne aikana ? Ja mikä on ollut niistä paras ajettavuudeltaan tai muuten vain mieluinen.

    Puuki

    Jäi vielä edellisessä kommentissa sanomatta, että olen tehnyt omasta sahatavarasta  myös huonekaluja, mm. lepotuoleja, joita sain kaupaksikin. Harrastuspohjalta nekin tuli tehtyä.  Puutavaran olen sahuuttanut yleensä tukeista, jotka olisi menneet muuten kuitupuun hinnalla ; enimmäkseen lyhyitä mä-tyvitukkeja.

    Yhden hirsisaunan olen kengittänyt ja nuorempana olin isän apuna, kun tehtiin höylähirrestä kesämökki. Puut kaadettiin pystymetsästä. Pienellä traktorilla , jossa oli ”paakapuun” nokassa tukkisakset hoidettiin puiden lähikuljetus siihen aikaan.

     

    Puuki

    Kiitos samoin. Hyvää joulua ja parempaa uutta vuotta kaikille.

    Puuki

    Käyttämättähän niitä jää lähinnä ohjeistuksen soutamisen ja huopaamisen takia.

    Monta kuviota jäi tältä erää tekemättä monestakin eri syystä . Entinen hakumenenettely oli paljon yksinkertaisempaa ja toimivampaa. Kun ei hyväksytä kuin yksi tot.ilmoitus per hanke ja pitkittynyt isompi hanke venyy helposti, jää tuen saanti hamaan tulevaisuuteen.

    Hankkeen jatkoajan hakeminenkin piti olla  mahdollista, mutta eipäs sitten ole, kun  ainakaan alkuvuonna ei voikaan enää hakea taimikonhoitoon tukea.

    Puuki

    Enpä usko oikein että auton merkillä olisi juuri mitään vaikutusta noissa parisuhdejutuissa.  Lukuunottamatta siihen liittyvää erästä automainosta, joka vaikutti varmuusvälinemerkin valintaan.  ”Pitkän päälle-Datsun” -mainoslause lisäsi aikonaan Datsun-merkin suosiota silläkin saralla. Mutta eihän sen merkkistä siten kaupasta löytynytkään ;  itse en ainakaan löytänyt mistään.

    Aikaisemmin puheena ollut ”toi ota” – lause liittyi erään parivaljakon uuden auton valintatilanteeseen. Kun kaverukset oli vähän hitaita lukemaan, niin nohevampi tavasi autoliikkeen ikkunasta sen ”toi ota” ja päätteli sitten että se oli selvä merkki parhaan auton valintaan.

    Puuki

    Tuo nopeuksien mittaaminen väistökokeissa antaa tietysti jotain ajoturvallisuuteen liittyvää informaatiota, mutta muitakin tärkeitä tekijöitä siihen liittyy. Korkeammat autot on herkempiä kaatumaan tiukassa paikassa, mutta matalat ja kevyemmät on törmäystilanteissa turvattomimpia.

    Porsche Cheyenne voisi ollakin tosiaan sopiva metsä-ja yleiskäyttöautoksi. Parempi viimeistelyltään kuin volkkari. Porche on vähävikaisen auton maineessa.

     

     

    Puuki

    Valtapuut järeytyy harventamattakin, mutta niiden suhteellinen kasvu on kuitenkin pienempi kuin lisävaltapuiden. Yläharvennus antaa paremman lopputuloksen, jos metsä on vain sopivaa sen tekemiseen.

    Usein toistuvin harvennuksin käsitellyt metsät tuottaa eniten tukkipuuta, jos harvennukset pystytään tekemään hyvissä olosuhteissa ilman suurempia korjuuvaurioita. Mitä parempi kasvupaikka, sen suurempi ero kiertoaikaisessa tuotossa. Puun kantohintojen erot harvennusten (2.h. ja siitä eteenpäin) ja päätehakkuun välillä ei riitä tasoittamaan tilannetta tarpeeksi. Tietysti tukkia pitää olla tulollaan  jonkin verran että harventeluhomma löisi leiville.

    Harventamattomuudessa on suunnilleen yhtä paljon riskitekijöitä kuin harvennusten tekemisessäkin. Ylitiheys lisää metsätuhojen tod.näköisyyttä. Haitalliset ötökät ja sienitaudit viihtyy kosteissa olosuhteissa .

     

     

    Jatkuvasta kasvatuksesta : Ensiharvennusvaiheessa tehty voimakas harventaminen uusien taimien aikaansaamiseksi laskee kokonaiskasvua aika reippaasti.  Missähän vaiheessa talouskäytössä olevassa metsässä jk:n kasvu tai tuotos ottaisi kiinni norm.käsitellyn ensiharvennusmetsän kasvun/tuoton ?Veikkaan että ei missään vaiheessa. Osin siksi jk sopiikin paremmin pääasiassa vain maisema ja puisto yms. metsien käsittelyyn kuin talousmetsien kasvatukseen. Mutta on siinä sen hyvätkin puolensa olemassa. Vähentää ainakin puun liikatuotantoa ja saattaa siten parantaa kantohintatasoa.

     

    Puuki

    ” 1000 valtapuuta voi kasvattaa pääthakkuuseen MT pohjilla ja rehevimmillä, kaikista kelpo rungoista tulee tuolla asennolla kelpo tukkeja.”

    Männyllä itseharvenemisraja on 1000 kpl/ha tiheydessä jo n. 22 cm läpimitasta alkaen, joten  männiköitä (eikä rauduskoivikoita) ei kannata kasvattaa liian tiheässä senkään takia. Kuuset kasvaa paremmin suht.tiheässäkin asennossa.

     

     

     

    Puuki

    Ensimmäinen oma auto itselläni oli n. v. -75  niinkin edistyksellinen, että siinä oli nappikäynnistys. Ainut huono puoli autossa oli, että lämmityslaite puhalsi jatkuvasti lämmintä ilmaa eikä sitä saanut pois päältä.  Auto maksoi 200 mk ja oli peltoautoksi ihan käypänen. Merkki oli Fiat 600.

    USA:n myydyin automalli on muuten nykyäänkin Fordin 150 pickup bensamoottorisena. V8 taitaa olla ja kulutuslukemat sen mukaiset mitä painavalta autolta voi odottaa.  Kun bensagallona maksaa saman minkä litra täällä, niin sen hinta ei ole esteenä ajella varmastikin maaseutualueille hyvin sopivalla kalustolla.

    Puuki

    ^ Melko ”asenteellinen” ja pieni otanta sinulla. A.Jalkanenkin muistaakseni ajelee Skodalla. Ja lienee niitä monia muitakin metsähenkilöitä , jotka ei ole sen ” toi ota” -mainoksen uhreja.

     

     

     

Esillä 10 vastausta, 13,221 - 13,230 (kaikkiaan 13,384)