HCT-yhdistelmien kokeilu jatkuu: UPM ottaa käyttöön neljännen jättirekan

Erikoispitkillä tai -painavilla ajoneuvoilla voidaan säästää kuljetuskustannuksissa. Talvikeleillä haasteita tuovat liukkaus ja kapeat risteysalueet.

Tavallista kuljetusajoneuvoa pidempien tai raskaampien HCT-yhdistelmien määrä kasvaa. Metsäyhtiö UPM on tänään ottanut käyttöön neljännen HCT-yhdistelmän, jota ajaa Koneurakointi Aki Sammalisto.

Hakeyhdistelmä on 30 metriä pitkä ja sen kokonaispaino on lastattuna enintään 92 tonnia. Tavallisten kuljetusajoneuvojen maksimimitat ovat 25,25 metriä ja 76 tonnia. Uusi yhdistelmä kuljettaa sahahaketta Juupajoelta UPM:n Korkeakosken sahalta Rauman, Kymin ja Kaukaan tehtaille.

UPM:llä on käytössä kolme muutakin HCT-yhdistelmää, jotka kuljettavat sahahakkeen lisäksi raaka-puuta ja vaneria.

UPM:n ajoneuvot ovat osa HCT-tutkimusta, jota koordinoi Metsäteho Oy. Tutkimuksessa kokeillaan suuren hyötykuorman ajoneuvoyhdistelmien käyttöä kuljetuksissa myös Stora Ensolla, Metsä Groupilla ja Metsähallituksella.

Kokeilujakson tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin ajoneuvot soveltuvat liikenteeseen, ja kuinka niitä tulisi kehittää. Lisäksi tutkitaan, miten paljon ajoneuvot tuovat säästöä kuljetuskustannuksiin.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi myöntää HCT-kuljetuksille ajoneuvo- ja kuljetusreittikohtaiset poikkeusluvat.

Talvikelit haasteellisempia

Trafin mukaan HCT-yhdistelmillä ajoi talvikauden lopulla 19 kuljettajaa yhteensä 26 ajoneuvolla. Lisäksi tälle keväälle ja kesälle oli myönnetty uusia poikkeuslupia kymmenkunta.

HCT-yhdistelmillä kuljetetaan puutavaran lisäksi muun muassa elintarvikkeita ja kemikaaleja. Yhdistelmiä on ollut liikenteessä jo yli 3,5 vuotta.

Erikoispitkissä tai -painavissa rekoissa on hyvät ja huonot puolensa. Kuljettajille tehdyn kyselyn mukaan HCT-yhdistelmät sopivat hyvin Suomen talviolosuhteisiin, mutta haasteina ovat olleet liukkauden torjunnan puutteet. Lisäksi lumivallien kaventamat risteykset ovat tuottaneet välillä ongelmia, koska yhdistelmissä on suurempi kääntösäde.

Kaikkein huonoimmilla keleillä HCT-yhdistelmillä ei ole lähdetty ajamaan, joten täysin vertailukelpoista tietoa tavallisiin rekkoihin verrattuna ei ole vielä saatavissa. Tähän astisten kokemusten perusteella jättirekat kuitenkin toimivat Suomen sääolosuhteissa ja liikenteessä hyvin.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka

Kuvat