Hybridirekka käyttöön puukuljetuksissa: ”Ylämäet mennään niin että heilahtaa”

Sähköllä avustaen Stora Enson puukuorma liikkuu parhaimmillaan jopa 900 hevosvoiman teholla.

Stora Enson puuta kulkee Keski-Suomessa nyt hybridirekalla. Yhtiön pitkäaikainen yhteistyökumppani, HKK-Kuljetus Oy, on hankkinut uuden Sisu-rekan, johon on asennettu sähköä talteenottava kondensaattori. Sähköä hyödynnetään tiukoissa paikoissa.

”Puukuljetuksissa vaativin taival on yleensä pieni metsätie mäkien ja hankalien maastonmuotojen takana. Ajoneuvoyhdistelmä tarvitsee vääntöä, kun kuski suuntaa puut kyydissään kohti isompia teitä. Nyt sähkö puskee autoa lisävoimalla eteenpäin”, kuljetusyrittäjä Heikki Kananen kertoo.

Sähköllä avustaen puukuorma liikkuu parhaimmillaan jopa 900 hevosvoiman teholla, vaikka auton moottorissa hevosvoimia ei ole kuin 625.

”Ylämäetkin mennään niin että heilahtaa ja samalla säästetään polttoainetta. Kuljettajan työ helpottuu ja samalla vähennetään päästöjä.”

Stora Enson tavoitteena on vähentää yhtiön hiilijalanjälkeä kolmanneksella vuoteen 2030 mennessä. Puukuljetuksissa vähennyksiä haetaan hybridirekan lisäksi esimerkiksi jätti- eli HCT-tukkirekan avulla, sellainen otettiin viime vuonna.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka

Keskustelut

Kuvat