Ponsselta uusia teknisiä ratkaisuja korjuun tehostamiseen, jokaisen kannon sijainti tallennetaan

Uusi paikannustekniikka näyttää koneen ja harvesteripään tarkan sijainnin karttanäkymässä.

Ponssen mukaan uudella paikannustekniikalla päästään luotettavuudessa tasolle, jolle perinteiset paikannusjärjestelmät eivät useinkaan yllä. (Kuva: Ponsse)
Ponssen mukaan uudella paikannustekniikalla päästään luotettavuudessa tasolle, jolle perinteiset paikannusjärjestelmät eivät useinkaan yllä. (Kuva: Ponsse)

Ponsse on lansseerannut metsäkoneisiinsa uusia ominaisuuksia. Uusi paikannusratkaisu ja kuormainvaakajärjestelmä tukevat kuljettajien työtä ja auttavat yrittäjää seuramaan kaluston tuottavuutta.

Ponssen High-Percision Positioning -tekniikan avulla metsäkoneenkuljettaja näkee sekä koneen että harvesteripään tarkan sijainnin karttanäkymässä. Kuljettaja näkee selvästi alueet, joilta puut on korjattava, ja alueet, joita on vältettävä. Jokaisen kannon sijainti tallennetaan tuotantotiedostoon. Lisäksi kuormatraktorin kuljettaja näkee selvästi harvesterin tekemän ajouran.

Ponssen mukaan uusi paikannustekniikka parantaa toiminnan tuottavuutta ja lisää turvallisuutta. High-Precision Positioning on saatavilla Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa kaikkiin Ponsse-harvestereihin, joissa on käytössä Active Crane -järjestelmä.

Uutta on myös Ponsse Scale -kuormainvaaka. Langaton järjestelmä punnitsee kuorman sekä lajittelee, tallentaa ja hallinnoi kuormatiedot kaikissa työvaiheissa. Kerätty punnitustieto helpottaa kuormankäsittelyrutiineja. Scale voidaan asentaa kaikkiin uusiin Ponssen kuormatraktoreihin.

Kommentit (4)

  1. Ponsse ei kuitenkaan osaa tai halua tehdä kahta vielä tärkeämpää ja kiirellisempää digi-uudistusta:

    1. Kourakasojen paikannusjälki, jolla ajokone löytää puut hangen alta.

    2. Tiheyslaskuri, jolla kuski näkee jo tekemänsä harvennuksen runkolukumäärän/ha. Tämä nostaisi harvennusten laatua kovasti.

    Ponssen tulisi laittaa koneisiinsa laadukkaat satulatuolit, joilla kuskit istuvat terveellisesti ratsastuksen omaisessa asennossa ja saisivat heilunnassa tukea jaloistaan istuimen molemmin puolin, kuten ratsastaja saa.

    Heiluvassa istuimessa kuskeilla on selkävaivoja pilvin pimein ja ratsastajilla ei. Selästään kipuileva kuski tekee paljon huonompaa jälkeä, pitää enemmän sairaspäiviä ja tekee paljon lyhyemmän työuran kuin hyvässä ergonomiassa istuva kuski.

    Milloinkahan Ponsse ottaa järjen käteen, luopuu typerästä perinteestä ja alkaa toteuttaa jo tutkittua ja ylivoimaiseksi havaittua kotimaista istumaergonomiaa.

  2. No empähän tiedä.
    Nykykoneet (Komatsu) ovat telillisiä 8-pyöräisiä häikäisysuojattuja ohjaamovaimennettuja, joissa on sähkölämmitteinen tuuletustoiminnolla oleva ilma-istuin heilahduksen vaimennuksella. Kaikki mahdolliset säädöt hartioille,selälle ja pakaroille.
    Kuljettajan huonoa kuntoa tai selkävaivoja ei jakkarat KORJAA, mutta hevosen ratista lentäneet ovat vähintään halvaantuneet.
    Muut esitetyt seikat ovat jo muutoin hallinnassa.

  3. 90/90 istuin muodostaa väkisinkin pyöreän selän, jossa nikamat eivät saa toisistaan tukea fasettinivelten kautta kuten hyväryhtisellä.

    Jalat ovat istumisen edessä, jossa ne eivät voi tukea istumista kuin yhteen suuntaan, vaikka selälle vaarallinen heilahtelu on juuri sivulle päin.

    Istuimet litistävät kuskien lantion pohjassa olevat ja genitaaleihin menevät tiehyet niin, että kivekset eivät saa kunnolla verta. Seurauksena ovat alentuneet sperman laadun ja testosteronin tasot.

    Istumapaine myös leviää lation sisäosiin, heiekentää siellä nestekiertoa (veri ja imuneste). Seurauksena ovat eturauhasvaivat vielä rintasyöpääkin tavallisempana.

    Miehillä lantiokaukalon alle 1 litran kudoksissä istumapainealueella on lähe puolet kaikista miesten syövistä. Tiedämme, että hepn puute kudoksissa lisää syöpää.

    Faktat ovat kehittämisessä tärkeämpää kuin ennakkoluulot.

  4. ”..Milloinkahan Ponsse ottaa järjen käteen, luopuu typerästä perinteestä..” Minä kun ennakkoluulen, että monessa muussa ajettavassa ja ajamattomissa vekottimessa ei jakkarat ole lähelläkään niin ergonomisia kuin metsäkoneissa. Sieltä kannattaa aloittaa: savusaunat, pilkkijakkarat, kirkonpenkit…

Tekniikka Tekniikka

Kuvat