Isompi kuorma kerralla kyytiin

Mikä olisikaan parempi vaihtoehto pienkoneelle kuin iso. Kesla 104 -metsäkärry ja vanha Valmet tarjoavat suorituskykyä sopuhintaan.

Yhä useampi metsäharrastaja on innostunut metsäpuuhasteluun konevoimalla. Puun ajopeleiksi on tarjolla lukuisia pienkoneita, jotka tuovat metsästä parin kuution kuormia. Niiden hinta on muutama kymmenen tuhatta euroa.

Pienkoneen hinnalla voi saada myös suorituskykyisemmän koneyhdistelmän.

”Hydraulikuormaimella varustettu metsäperävaunu on edelleen yleinen ja suosittu varuste maatiloilla ja omatoimisten metsänomistajien käytössä. Yhdistelmän verollinen hinta on reilut 30 000 euroa”, kärryjä ja kuormaimia valmistavan Keslan myyntipäällikkö Jyrki Sahinjoki kertoo.

Niinpä päädyimme koeajamaan metsänomistajille sopivaa Kesla 104 -metsäperävaunua ja siihen asennettua Keslan 203T -kuormainta. Laitteet ovat valmistajan malliston kevyimmästä päästä.

Neljän metrin ajourat

Perävaunu kantaa kymmenen tonnia ja siinä on telipyörät ilman vetoa. Lisävarusteena saa telipyörien väliin hydraulisen robson-vetorullan. Kärryn aisassa on hydraulinen kääntönivel, joka helpottaa mutkissa ajoa.

Kouraan mahtuva iso pöllinippu kuten isotkin tukit nousivat ähkimättä kyytiin kaukaakin. Kuormain yltää 6,7 metriin, joten hankintahakkaajan ei pahemmin tarvitse raahata pöllejä ajouran suuntaan. Esteetön kulku edellyttää noin neljän metrin levyisiä ja selvästi linjattuja ajouria.

”Yksittäisiä puita ei kannata yrittää kiertää, kun tekee ajouria. Sillä keinolla tulee vain turhia korjuuvaurioita”, neuvoo Metsälehden asiantuntija Tuomas Villman.

Kokeilemassamme kuormaimessa oli sähköisen esiohjaus, mikä helpottaa kuormaimen käsittelyä. Se on lisävaruste, josta ei kannata tinkiä.

”Tältä osin kuormain toimii yhtä helposti kuin isojen metsäkoneidenkin kuormaimet. Sitä ohjataan kahdella sähköisellä joystickilla”, Villman kertoo.

Kaksi viikkoa ajoa vuodessa

Kärryn etusermin ala on 2,4 neliömetriä. Viisimetristä rankaa tai tukkia kuormaan mahtuu enimmillään seitsemisen kiintokuutiometriä.

Kärryn verollinen hinta on varustuksesta riippuen 30 000–35 000 euroa. Kymmenen euron kuutiokohtaisella ajotaksalla puuta pitäisi siis hinnan edestä ajaa 3 000 kuutiota, eli paljon. Ennen vanhaan laskettiin, että metsäperävaunu-kuormain kannattaa, kun ajoa kertyy vuosittain luokkaa 400 kuutiometriä.

Myyntimies Sahinjoki on ennenkin saanut vastannut epäilyksiin metsäkärryn hankinnan kannattavuudesta.

”Oma korjuukalusto varmistaa esimerkiksi kesäaikaan myrskyn kaatamien puiden nopean korjuun. Tällöin puut eivät mene pilalle ja metsä voi säästyä tuholaisilta. Hankinnan kuolettamisen edellytykset ovat mielestäni kohdallaan, jos kärrylle kertyy kaksi viikkoa vuosittaista käyttöä.”

Julkaistu kokonaisuudessaan Metsälehti Makasiinissa 2/2021.

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka

Kuvat