Puut jouhevasti tien varteen

Kranman-mönkijäkuormain sopii vaativalle ja paljon hakkuita tekevälle hankintaisännälle.

Kranmanin kuormainperäkärry ja Honda mönkijä ovat kätevä yhdistelmä metsänomistajan puunkorjuuseen. (Kuvaaja: Mikko Riikilä)

Kranman T1750E on ruotsalaisvalmisteinen mönkijään sopiva kuormainperäkärry, jonka kuormainta pyörittää Hondan polttomoottori. Siinä on normaalin käynnistinnarun lisäksi sähkökäynnistin, joka helpottaa huomattavasti laitteen käyttöä.

Kuormaimen ulottuvuus on 4,4 metriä, ja sillä ylettyy ottamaan puut kyytiin myös kärryn perästä. Kuormain on helppokäyttöinen ja liikeradoiltaan tasainen. Äkkiliikkeitä ei aloittelijankaan käytössä juuri synny.

Kranmanissa on riittävästi voimaa ääripään sivuttaisliikkeisiin, ja kouran puristusvoima riittää hyvin myös kuorman purkamisessa. Koeajossa korjattiin kolmimetristä kuitupuuta, mutta joukossa oli järeitäkin tielinjalta kaadettuja pöllejä. Isotkin puut nousivat kyytiin vaivatta.

Kuormaimessa on 2+4-vipuinen venttiilipöytä. Kouran puomia ohjataan reunimmaisilla ja pisimmillä vivuilla. Seuraavalla vasemmanpuoleiselle vivulla jatketaan puomia, ja oikeanpuoleinen on kouran kääntäjä. Sisimmillä saa tukijalat paikoilleen.

Peräkärryssä runko-ohjaus

Peräkärryssä on myös runko-ohjaus, jota säädetään vasemman peukalon ulottuvilla olevilla lisävivuilla. Järjestelmä on tullut tämän vuoden malliin, aiemmin ohjaus tapahtui venttiilipakan päällä olevilla vivulla, joita käyttääkseen pitää kurottautua eteenpäin.

Runko-ohjaus on kätevä ahtaista paikoista ajettaessa. Peräkärryä voi ohjata noin 25 senttiä sivuun, joka monesti riittää siihen, että kärry kulkee puiden välistä hieman tiheämmässäkin metsässä.

Mönkijän runko-ohjaus
Runko-ohjauksella voidaan ohjata peräkärryä ahtaissa paikoissa. (Kuva: Mikko Riikilä)

Peräkärryssä on Robsonin peräveto, joka jaksaa liikuttaa mönkijää eteenpäin kuormankin kanssa. Mönkijän omaa vetoa tarvitaan lähinnä ohjailuun ja tasaisella maalla nopeampaan ajoon.

Peräkärryn rengaskokoa on hieman kasvatettu viime vuodesta. Ne ovat hieman leveämmät ja korkeammat, kokoa 300/65/12. Renkaat ovat kahdeksankankaiset, joten ne kestävät kovaakin ajoa.

Puomissa on kaukosäätimellä toimiva vinssi. Vaijerin pituus on 25 metriä. Vinssi on todella kätevä etenkin hankalista maastoista puuta korjattaessa.

Vinssin kanssa on oltava tarkkana, kun sitä kelaa tyhjänä sisään. Löysä vaijeri menee helposti kaksinkerroin rullalle.

Peräkärryyn mahtuu noin puolitoista kuutiometriä kolmimetristä puuta, pidempää rankaa vähän enemmän.

Veturina Hondan mönkijä

Kuormaimen vetolaitteena oli koeajossa Honda TRX 500 -traktorimönkijä. Siinä on jäykkä taka-akseli, joka sopii hyvin raskaan kuormainperäkärryn vetoon. Muunkin merkkinen noin 500-kuutioinen tai sitä suurempi mönkijä käy vetokoneeksi. Useimmissa merkeissä on takana erillisjousitus, jolloin mönkijään kannattaa vaihtaa jäykemmät jouset.

Kranman-mönkijä
Kuormainta pyörittää sähköstartilla varustettu Hondan polttomoottori. (Kuva: MIkko Riikilä)

Hondassa on mekaaninen vaihdelaatikko tavanomaisen variaattorivedon sijaan. Kuormainperäkärryn kanssa ajettaessa tarvittiin lähinnä ykkösvaihdetta, joka toimi hyvin raskaillakin kuormilla ajettaessa.

Mönkijässä oli alumiininen pohjapanssari, joka suojasi hyvin myös etupyörien ripustukset.

Hondan varustuksena oli Warnin vinssi. Vinssi on monesti hyödyllinen, jos pelkkää mönkijää käytetään vaikkapa hirvien noutamiseen. Silloin joudutaan monesti hankaliin paikkoihin, ja vinssi voi olla tarpeen esimerkiksi valtaojia ylitettäessä.

Metsälehden kokeilussa Hondalla ja Kranmanilla korjattiin kolmimetristä kuitupuuta tienvarteen noin 50 kuutiometriä. Testisavotta sujui sujuvasti. Pieni ongelma aiheutui löystyvästä peräkoukusta, jota piti tarkkailla koko savotan ajan. Peräkoukku joutuu melkoiselle rasitukselle, joten sen mutteri kannattaa hitsata kiinni.

Sama ongelma on esiintynyt aiemmissakin kuormaintesteissä.

Kranman T1750E 4WD

Hinta 14 990 € +toimituskulut (n.400€)

Kuormaimen ulottuvuus 4,4 m

Kuorma-ala n. 1,5 m3

Langaton vinssi

Runko-ohjaus

Renkaat 300/65/12

Honda TRX 500 FBE

Hinta 10 590 €

Pohjapanssari 558 €

Vinssi 274 €

Kranman tarvikelaatikko 280 €

Tukkisakset 148 €

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka