Keskustelut Metsänomistus Edullinen metsätie

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 119)
  • Edullinen metsätie

    Suunnitelmissa jo ensikesän metsäasiat, onko minkalaisia kokemuksia ja arviota kustannuksista rakentaa metsätie omalle metsäsaralle ilman kemeraa, pituutta noin 1km, kangasmaalla.

    Miten leveä tulisi avata pohjasta, toiseen reunaa oja mistä myös saisi tienpohjaan maata.

    Mitä asioita tulisi huomioida että projekti onnistuisi kerrasta?

  • purutpois

    Meneehän ne kun ketjuttaa niin kauan kun on ilmaa maan ja akselin välillä mutta onko se nyt se tavoite tuskin kenelläkään jos tarkemmin miettii…

     

     

    purutpois

    Eikä tässä ole ketään tarkotus ärsyttää mutta laitoin vaan ajatusta toisesta näkökulmasta että yhteen hiileen tässä pitäisi puhaltaa että hommat onnistuu kaikin puolin. Puitteet kun on kunnossa niin varmasti näkyy puun hinnassa ja korjuu jäljessä ja myös siinä että metsäalan urakointi kannattaa niin löytyy tekijöitä viellä tulevaisuudessakin.

    Jätkä

    Puutavara- yhdistelmä vetää yleensä kai vain yhdellä akselilla. Ei sillä ryvetetä kuorma päällä edes sepelillä päällystetyllä tiellä. Siellä kun alkaa rengas lyömään joutavaa, tulee asiaa kummisuutarille. Ei ketjut ole tarkoitettu rypemiseen, eivätkä ne sitä kestäkään. Liukkaalle talvikelille ne sopivat vetävälle akselille, edessä käytetään usein nastoja.

    On lapsellista höpöhommaa väittää, että kolmen metrin baana riittää puutavara-autolle. Auton leveys on 2,6 metriä, eli kummallekin puolelle jää vain kaksikymmentä senttiä pelivaraa. Kuski istuu hyvin korkealla, eli hän ei näe tietä auton lähellä.

    Jokainen, joka on ajanut ison yhdistelmän perässä, on takuulla huomannut vähän kuluneemmilla teillä, kuinka perävaunu heijaa, kun tiessä on toispuoleisia töyssyjä / painumia. Lisäksi perävaunu kulkee hyvälläkin tiellä useasti ”kylkimyyryä”, jolloin pelivara on äkkiä menetetty.

    Hyvässä tiessä ajorata on korkeampi kuin pientareet – eikä päinvastoin. Ojan pohja on sitten vielä alempana. Piennar ei ole henkilöautolle sopiva parkkipaikka. Karkealla sepelillä oleva metsäautotie syö kyllä aika usein henkilöauton renkaita. Terävä sepeli menee helposti kulutuspinnasta läpi.

    jees h-valta

    Menee ja ei mene. Jos renkaat on kuluneet ja vanhat niin menee kyllä. Iänikuinen valituksenaihe juuri tiehoitokunnalle kun menee mökkiläisten peräkärrin renkaita. Ei lainkaan huomata että pidetään vuodet läpeensä auringossa hapertumassa ja aikanaan jo silestonet laitettu alle.

    Tolopainen

    Ei ole koskaan hajonut peräkärrystä rengas. Maasturista on, mutta vararenkaita vanteilla on 19kpl. Jos joku tulee tielläni vastaan hän peruuttaa tienpäähän tai alkuun, on sen verran vahva karjapuskuri edessä

     

    jees h-valta

    Mommommonesko maasturi Toloppa?

    Tolopainen

    On tapana huoltaa kalustoa, ei maasturia tarvitse koskaan vaihtaa eikä traktoria, ei myöskään mönkijää 10v vanha ja 500km mittarissa.

    Jätkä

    Peruskorjasivat tuossa yhtä soratietä ja sepelöivät sen yli kolmenkymmenen kilometrin matkalta. sitten annettiin liikenteen jyrätä / tiivistää tuota kantavaa kerrosta.

    Mekin erehdyimme emännän kanssa sille tielle ja kuinka ollakkaan, UUDENKARHEA vyörengas puhkesi sepelin mentyä kulutuspinnasta läpi.

    Vaihdoimme renkaan ja ajelimme kotiin. Pihassa huomasimme, että toinenkin rengas oli aikalailla lutussa ja tunkattuani sen ylös löytyi sepelin kappale myös sen kulutuspinnasta.

    Rengasliikkeen jeppe sanoikin, että aika mukavasti on työllistänyt ja lisännyt liikevaihtoa se tie – Kuin myös toinen, valtatiellä tehty kunnostus – ja levennystyömaa periaatteessa samalla suunnalla.

    Kehoitti esittämään korvausvaatimuksen tienpitäjälle = valtio, mutta emme viitsineet, vaikka kyllä kaksi rengasta jo aikalailla tuntuukin.

    Vanha – kovettunut rengas kestää paljon paremmin sepelin piston, kuin uusi, pehmeämpi kumiseos.

    Timppa

    Meikäläiseltä ja yhdeltä toiselta hirviporukan jäseneltä meni yhtenä syksynä rengas, kun metsäyhtiö oli sepelöinyt tien.  Eipä voinut vaatia korvausta.  Sehän ei yleensä riitä, että uusi vain vioittuneen renkaan.  Joskus menee toinen ja pahimmassa tapauksessa koko setti.

    Kerran ajoin tiekunnan metsäautotiellä tarkasti mutkan, mutta siinä olikin pientareella liuskamainen kivi pystyssä.  Oikeasta sivusta hajosi toinen rengas ja toinenkin melkein.  Jotenkin pääsin ajamaan vaihtorenkaan turvin korjaamolle.  Koko setti oli pakko uusia.

    Kyllä tiellä pitäisi mahtua ainakin kaksi henkilöautoa kohtaamaan.  Yhtenä syksynä kaksi meidän hirviporukan jäsentä sattuivat jahdin aikana ajamaan vastakkaisiin suuntiin.  Kohtasivat jossain mutkassa.  Kahden Volvon kyljet auki ja pyörät länässä.  Uudet Volvot menivät vaihtoon.

    Puuki

    Yhdeltä firmalta voisi ostaa erikokoista seulanpääkiveä tiellekin mutta saattaisi olla  joskus liukasta niiden päällä ajella.    Kalliomurske on kerran rikkonut auton renkaan.   Kohtaamispaikkoja olis hyvä olla siellä täällä,  jos tien leveys ei riitä.  Pusikoituneet tienvarret mutkissa on niitä hankalimpia paikkoja.  Eikä mutkatkaan ole aina oikein tehtyjä riittävän laajalla säteellä.

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 119)