Keskustelut Tekniikka Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

Esillä 10 vastausta, 181 - 190 (kaikkiaan 226)
  • Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

    Ostin joulukuun loppupuolella otsikon mukaisen sahan. Olen tehnyt sillä hakkuutöitä 20 ja puoli päivää. Saha on toiminut tähän päivään asti moitteettomasti, myös kovilla pakkasilla. Ei ole ollut mitään käyntiongelmia. Tänään tilanne kuitenkin muuttui kerralla. Olin sahannut neljä tankillista , tankkasin ja viilasin sahan ja pidin ruokatauon. Ennen taukoa tankki oli loppunut kesken karsinnan. Menin siis samalle puulle ja nykäisin sahan käyntiin, lähti pyörimään normaalisti. Olin sahaamassa toista paksua oksaa, kun saha sammui. Yritin tietysti käynnistää uudelleen, mutta käynnistinnaru ei tullut nykäyksessä kuin parikymmentä senttiä ulos, saha oli täysin jumissa. Koitin vielä varovasti vauhtipyörästä ja ei liikkunut siitäkään. Moottori on siis leikannut kiinni. Vein sahan illalla takuukorjaamoon. Nyt odotellaan mitä ilmenee ja milloin. Onkohan savotta tehty varasahoilla, ennen kuin tuota työmaata varten ostettu saha palaa huollosta?

  • Olli Salli

    Tää on vielä joskus ollut laidunta… 13″ laipallakin onnistuin poimimaan lumen sisästö rankaa katkaistessa yhden vanhan veräjänlangan kytkinkoteloon…  Mutta kyllä se siitä.

    Hieno sahata kuitenkin!

    Raimo Styhr

    En luota täysin TB:n 2TBike -öljyyn. Olen käyttänyt Hna: n öljyä 2,2 %:n seoksella 98- oktaanisen bensiinin, mieluummin puhtaan alkylaattibensiinin kanssa, mikäli sitä saa paikkakunnalta mittaritavarana. Seossuhdetta ko. sahassa ei pidä ylittää käytettäessä em. seosöljyä, minimi 2 %. Jos sahasi äänenvaimentamessa on ”kiminäverkko”, ota se pois. Se ei ole pakollinen meillä Suomessa, Keski- ja Etelä-Euroopassa kyllä. Lähetä kommentti, miten sahasi kanssa kävi.

    Metsänmies

    Jos Raimo Styhr kysyy aloittajalta, miten sahan kanssa kävi, kerron, että se on kunnostettu. Lohkot ja kampiakseli laakereineen ym.  lisukkeineen ovat uusia. Takuu hoiti, hitaasti, mutta varmasti Kun ei nyt ole sahattavaa, en osaa sanoa, kestääkö. Olen kyllä kokeillut ja toimii normaalisti. Tuota mainitsemaasi Teboilin öljyä olen käyttänyt ainakin 15 vuotta ilman ongelmia. Tuosta kipinäverkon poistosta olen samaa mieltä, sen olen poistanut aina.

     

    petep

    Ai perhana pian on saha jumissa kun ostin kokeeksi tuota Teboilin öljyä.

    jees h-valta

    Joo, kannattaisi vaihtaa Polarian öljyyn. Ei ole saha eikä sahuri vielä jumittanut.  Ja 2%:sta eikä mitään lisiä päälle. Ja bensa aivan sama onko 95 tai 98.

    rompe

    Minnäe ostin  550XP G Mark II:n. Pitää kertoa kokemukset, hyvin on pelittänyt 10tankillista eikä mitään vikaa.

    Mutta tarkkaan tutkiskelin sahan kun laatikosta otin.

    Tein huomion: äänenvaimentajan pultinkannan vieressä joka sylinteriin kiinnittää äänenvaimentajan, siitä löyty metallintyöstölastua joka on magneettista, eli ottaa rautaan kiinni. Tehtaalla on täytynyt metallinlastu tulla ja onko tehtaan linjastolla lastut koottavissa osissa mukana

    Metsänmies

    Hyvän sahan on rompe ostanut. Toivottavasti  kestää myös jatkossakin. Sahan muoto on hyvä ja käteenkäypä. Tehot ja kirrokset kyllä riittävät. Keskustelin tuosta jumiin menemisestä kahden eri liikkeen huoltomiehen kanssa. Olivat sitä mieltä, että vika onkin runkolaakereissa, eikä kiertokangenlaakerissa. Heidän kertomansa mukaan  noissa runkolaakereissa oleva kehä, joka pitää haulit erillään, on nailonia, tai jotain vastaavaa. Suurissa lämmönvaihteluissa haulit, laakerin ulko- ja sisäkehä, sekä tuo ”nailonkehä” käyttäytyvät eri tavalla ja voivat  sulaa yhteen ja aiheuttaa kyseisen vaurion. Vastaavaa jumiutumista on sattunut ainakin stihl 450 ja 480 raivaussahojen runkoputkissa. Niissähän on putken mittainen nailonholkki(putkilaakeri) , minkä varassa akseli pyörii. Olen itsekin joutunut vaihtamaan tuon vaurion vuoksi muutaman putkilaakerin.

    Pavekka

    Juuri ne muovilaakerit on olleet ainakin mark ykkösessäkin kipupiste. Ja sama tietysti muillakin merkeillä. En tarkkaan tiedä miten ne juuri 550:ssä korkkaa mutta olin ymmärryksessä että kammion jäähdytystä parannettiin juuri tästä syystä mark kakkoseen. Epäilen että vikakuvaus ei ole ihan totuudenmukainen. Yleensä muovikehät sulamisen sijaan murenee kappaleiksi ikääntymisen ja toistuvien lämmönvaihteluiden vuoksi. Sitten kone sylkee ylimääräiset kappaleet ulos ja kuulat vapautuu kehällä jolloin laakeri menee epäkeskoon ja stefat kuluu ja alkaa vuotamaan. Vauhtipyörä voi kolahtaa puolaankin. Raivaussahan holkkilaakerit toimii eri periaatteella. Ne toimii laahauslaakerina akselilla mutta nailon kuulakehä ainoastaan pitää kuulat halutulla paikalla mutta ei varsinaisesti kulu. Lisäksi niihin ei pitäisi kohdistua niin suuria lämpötiloja että pääsisi sulamaan. Kiertokanki laakeri vikoja on ollut. Kaikki tähän astiset on jumittaneet koneen.

    Metsänmies

    Ymmärrän eron , mikä on  raivaussahan akselin- ja runkolaakerin välillä. Voi niitä silti pitää vertauskohteina. Tuosta kuumumisesta olen eri mieltä. Eihän tuohon kuulakehään tietysti tule kitkaa, eikä se siten myöskään yleensä kulu. Mutta se on kuitenkin jatkuvassa kosketuksessa hauleihin ja laakerin sisä- ja ulkokehään, jotka kitkasta johtuen kuumuvat. Jos tuon nailonkehän koostumus on väärä, se voi tuosta lämmöstä johtuen sulaa. Aika usein nuo laakerit ovat jysähtäneet jumiin uusissa sahoissa, olettaisi siis, että vika on materiaaleissa.

    arto arto

    Ei siellä ole muovilaakereita. Kampiakselin limput kevennetty ja teräs korvattu muovilla.

Esillä 10 vastausta, 181 - 190 (kaikkiaan 226)