Keskustelut Tekniikka Husqvarna 353

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 133)
  • Husqvarna 353

    Elikkäs saha olisi Husku 353 ja tapahtui jotain ihmeellistä.Saha on aika vähän sahattu,mutta muutamia vuosia vanha toki.Ollut uudesta asti meillä ja kaikin puolin toiminut.Tänä talvena olen sahannut sillä vähän enemmän ja sitä säädettiinkin liikkeessä tässä äskettäin ja pitäisi olla säädöissään.

    Nyt kun olin metsässä niin siitä katkesi sahatessa käynnistysnaru ja naru ei omasta mielestä tarttunut mihinkään.Kone kävi hetken ja huomasin että jotain tapahtui ja sammutin sen.Sitten siihen laitettiin uusi naru ja jousi kun oli senkin katkaissut siinä samalla.Sen jälkeen sitä ei ole käytetty ja nyt aloin nykimään käyntiin sitä ja ei oikeen halunnut käynnistyä.Sitten NAPS ja kone jumiin!!

    Asiaa tutkittiin ja imupuolelta oli napannut männänrengas kiinni.Ja huoltomiehen mukaan bensa on ollut epäkelpoa kun muuten tuollaista ei tapahdu.Olen tehnyt siihen 98 ja 2 % ja Huskun omasta synteettisestä öljystä.Hän oli sitä mieltä että bensa pitäisi olla ehdottomasti 2,5 % tai tulee hankaluuksia.Aika vähillä vaurioilla se saatiin kuitenkin taas periaatteessa toimimaan ja kai sillä pitää koittaa sahata ja katsoa mitä se tekee.

    Ja ei nyt aleta kinasteleen siitä puolesta prosentista vaan kysymys kuuluukin,että osaako joku sanoa olisiko tällä narun katkeamisella ja jumittumisella kenties joku yhteys?

  • Lenkopetäjä

    Ja jönkööpingin kokeilin ihan mielenkiinnosta ite.se kyllä toimi mutta kaikki muoviosat hajos pakkasella.kun takuuseen hajin käynnistimen nii niitä palatettuja sahoja oli melekonen kasa

    Tolopainen

    Miten huskiin vaihdetaan kampiakselin kuulalaakerit ilman sahaa rikkomatta se ei onnistu, vaatii erikoistyökaluja.

    Jätkä

    Huskun runkolaakerien vaihto käy varsin näppärästi sahaa avaamatta sen enempää, kuin akselin päät pitää tyhjentää.

    Menetelmä on ollut käytössä jo kymmeniä vuosia – ja toimii.

    Sahoissa ja muissakin kaksitahtisissa on ollut kuulalakerit runkolaakereina, eikä niiden kanssa ole ollut ongelmia, paitsi silloin, kun laakerivalmistajalle on tullut valmistusvirhe, taikka on vaihdettu halvemman vallmistajan tuotteisiin.

    Normaalitapauksissa on korjaustarve tullut kampiakselin tiivisteiden vuotamisen takia. Silloin on yleensä kannattanut vaihtaa myös laakerit, koska ne saattavat hieman kärsiä Stefojen vaihdon yhteydessa ja paremmissa sahoissa on petilaakerit yleensä ns. suojattuja, jolloin molemmat vaihtuvat samalla kertaa.

    Kyllä sahan laakereiden pitää kestää ainakin vuoden sahauksen, jos käytetään sopivaa öljyä ja korkealaatuista bensiiniä oikeassa suhteessa. Kevyesti 2000 käyttötuntia laakerit kestävät ja silloin saha on kyllä tienannut hintansa.

    Ainiin: Tollo kysyi MITEN: Ulosvetäjällä kiskaistaan laakeri pois ja uusi naputellaan putkenpätkän avulla paikoilleen.  SE ON SIINÄ!

    Tolopainen

    EDIT

    Jätkä

    Se, että Jätkä osaa tehdä esim laakerien vaihdon samalla tavalla kuin maahantuojan korjaamollakin se tehdään, ei suinkaan ole Jätkän häpeä.

    Lenkopetäjä

    Eikä se kummonen homma ole lohkoja aukasta.tarvii kumivasaran ja kuumailmapuhaltimen.

    Jätkä

    Jos lohkot avataan, niin sylinteri pitää irroittaa, eikä normaalisti turha avaaminen paranna koneen toimintavarmuutta.

    Tolopainen

    Onko laakerit muka asennettu tehtaalla tuon Jätkän ohjeen mukaisesti ja lohkot olleet kiinni, hiukan epäilen.

    petep

    Eräs johon luotan aika paljon sanoi kampiakselin stefojen menevän vuosien saatossa riippumatta siitä onko sahattu paljon vai vähän . Kuulemma stefa kovettuu ajan saatossa ja siksi alkavat vuotamaan. Onko kukaan samaa mieltä?

    Lenkopetäjä

    Se on totta että stefat kovettuu mutta nättiä tyhjäkäyntiä se ei käy jos stefa vuotaa.se ei saa soppaa tarpeeksi jos härkkimällä ottaa kierroksia

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 133)