Keskustelut Tekniikka Husqvarna 353

Viewing 10 replies - 51 through 60 (of 133 total)
  • Husqvarna 353

    Elikkäs saha olisi Husku 353 ja tapahtui jotain ihmeellistä.Saha on aika vähän sahattu,mutta muutamia vuosia vanha toki.Ollut uudesta asti meillä ja kaikin puolin toiminut.Tänä talvena olen sahannut sillä vähän enemmän ja sitä säädettiinkin liikkeessä tässä äskettäin ja pitäisi olla säädöissään.

    Nyt kun olin metsässä niin siitä katkesi sahatessa käynnistysnaru ja naru ei omasta mielestä tarttunut mihinkään.Kone kävi hetken ja huomasin että jotain tapahtui ja sammutin sen.Sitten siihen laitettiin uusi naru ja jousi kun oli senkin katkaissut siinä samalla.Sen jälkeen sitä ei ole käytetty ja nyt aloin nykimään käyntiin sitä ja ei oikeen halunnut käynnistyä.Sitten NAPS ja kone jumiin!!

    Asiaa tutkittiin ja imupuolelta oli napannut männänrengas kiinni.Ja huoltomiehen mukaan bensa on ollut epäkelpoa kun muuten tuollaista ei tapahdu.Olen tehnyt siihen 98 ja 2 % ja Huskun omasta synteettisestä öljystä.Hän oli sitä mieltä että bensa pitäisi olla ehdottomasti 2,5 % tai tulee hankaluuksia.Aika vähillä vaurioilla se saatiin kuitenkin taas periaatteessa toimimaan ja kai sillä pitää koittaa sahata ja katsoa mitä se tekee.

    Ja ei nyt aleta kinasteleen siitä puolesta prosentista vaan kysymys kuuluukin,että osaako joku sanoa olisiko tällä narun katkeamisella ja jumittumisella kenties joku yhteys?

  • Tolopainen

    Eikö nuo huskit ole aika huonoja sahoja kun täällä jatkuvasti puhutaan niiden ongelmista. Pessinenkin sanoi tilhistä, että varma saha, aina pelaa.

    Jätkä

    Kun sahoja on satojatuhansia ja niiden käyttäjiä kymmeniätuhansi, joista suurin osa on täysiä tolloja, tulee siitä laumasta paljonkin ongelmia.Jos on erehtynyt ostamaan mökkimallin sahan oikein isompienkin puiden sahaamiseen ja ostaa vaikkapa pienkonebensaa vihreässä pöntössä, niin ei se sahan vika ole.

    Ei kahdellasadalla saa oikeaa moottorisahaa. Sellainen on rtarkoitettu satunnaiseen sahailuun ja seuraavalla kertaa uusi samaa tasoa oleva.

    Samat laialaisuudet koskevat kaikkia sahoja. Kunnon bensa / öljy ja huolto, niin bensaletkujen ja suodattimen vaihdolla mennään aika pitkälle.

    Lähinaapurin emäntä toi sähkösahansa huoltoon, oli sahannut sillä pihapuun kantoa keväällä. Purukoppa oli niin täynnä sahanpurua ja vähän multaakin, että teräketju oli 15 sentin matkalta tanakassa ruosteessa, ei ollut päässyt kuivumaan. Sahan puhdistus, ketjun pyöritys koneella ja teroitus, niin sai emäntä taas sahan hyvässä iskussa kotiin.

    husku550xp

    On niitä ongelmia stiililläkin ollut että melko huono saha sekin jos tuolle linjalle lähetään…

    Jätkä

    Lueskelin yhtä keskustelupalstaa, jossa sahanomistaja purki pettymystään ostamaansa merkkituotteeseen.

    Sen kanssa oli kaikki mennyt pieleen – bensaakin kulunut aivan hirveää tahtia sahausmääriin nähden. Sahassa oli niin kehnot teräketju ja laippakin, että ne menivät parissa viikossa aivan kelvottomiksi ja uudetkin olivat yhtä kehnot.

    Jos sekin kirjoitus perustui totuuteen, niin kyllä meitä on joka lähtöön, eikä kannattaisi yleistää noiden markkinajohdossa olevien laatua. Jos ne eivät pelitä ollenkaan, niin syy voi hyvinkin olla käyttäjässä ja ennenkaikkea hänen ammattitaidossaan.

    arto

    Sekin kun vielä muistetaan. Ikuista konetta ei kukaan ole keksinyt.

    husku550xp

    Tuo 346xp on mielenkiintoinen saha. Tehoa vähemmän kuin 550xp:sä mutta kaikki kilpa sahaus videot mitä löysin niin 346 rökitti yllättävän kevyesti.

    Jätkä

    346 on itseasiassa saha, jonka seuraava versio on 550. Hopeaposkinen 346 on smalla sylinteritilavuudella ja männällä  kuin 550:kin. Tuon mallin kanssa Huksvarnassa meni markkinamiehillä puurot ja vellit sekaisin.  numeroinnista katosi johdonmukaisuus. Hopeaposken olisi pitänyt olla 451, ja 550:n 551, seuraava versio 651 tms.

    Hopeaposki on ruuvattavilla suuttimilla, 550 on sähköisellä kaasuttimella, eli pitäisi sanoa oikeastaan ”Ruisku”. Siksi minun käsittääkseni kisakoneena on hopeaposki, koska taitava säätäjä osaa säätä kaasuttimen parhaiten. Kisaajilla ei ole kaupan hyllyltä tempaistut sahat, vaan kaikilla on viritetyt koneet. Niissä on kaikki osat vaihdettu – kampiakselista pakoputkeen asti. Taikka siis myöa pakoputki on tehty kisaa varten. Myös kaasutin ja imukaulat, putsarit, vauhtipyörät, sytytysboksit – kaikki on kisaosia.

    arto

    550 on sähköisellä kaasuttimella, eli pitäisi sanoa oikeastaan ”Ruisku”……..Eihän kaasutin kone voi olla ruisku. Koska kaasutin annostelee polttoaineen. Ruisku sitten kuin ruiskusuutin annostelee polttoaineen ja läppärunko ilman.

    Jätkä

    Etkö muuhun pysty? Autotunessa kaasutin toimii pumppuna, joka pitää yllä painetta ja sähköinen suutin ohjaa bensiinin sumutusta kurkkuun. Melko tarkkaan samoin toimii myös autojen ns ruiskutusjärjestelmä, vaikkakin oikea nimitys niillekin on suihkutus. Autoissa on hieman monipuolisempi tuo tietokone, joka asioita järjestelee ja se hoitaa polttoainepuolella moninaisia tehtäviä enemmän kuin sahan tietokone.

    Polttoaineen ruiskutus on todellisuudessa vain diesel-moottoreissa.

    Metsuri motokuski

    Niin tuo sahan ruiskukaasutin toimii kuin vanhanajan autojen  yksipisteruisku. Taisi olla bosch joka ensimmäisenä toi autoihin ruiskujärjestelmän ja silloin suuttimella ruiskutettiin polttoaine suoraan läppärunkoon ja kaasutin oli modifoitu tähän ruiskuun sopivaksi. Nykyautojen  bensamoottorit ovat jo monipisteruiskuja ja toimivat hyvin pitkälle kuten dieselautot. Enää erillistä syöttöpumppua niissä ei ole vaan jokaiselle sylinterille on oma suutin jonka päässä on korkeapainepumppu ns commonreili – järjestelmä.

    Se miksi sahoissa ei voi olla suoraan sylinteriin tapahtuvaa ruiskua vaikka se olisi helppo rakentaa nykytiedoilla johtuu siitä että  polttoaine joudutaan kuitenkin johtamaan kampikammioon, koska se voitelee myös kampi ja kiertokangen laakerit.

Viewing 10 replies - 51 through 60 (of 133 total)