Keskustelut Tekniikka Husqvarna 353

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 133)
  • Husqvarna 353

    Elikkäs saha olisi Husku 353 ja tapahtui jotain ihmeellistä.Saha on aika vähän sahattu,mutta muutamia vuosia vanha toki.Ollut uudesta asti meillä ja kaikin puolin toiminut.Tänä talvena olen sahannut sillä vähän enemmän ja sitä säädettiinkin liikkeessä tässä äskettäin ja pitäisi olla säädöissään.

    Nyt kun olin metsässä niin siitä katkesi sahatessa käynnistysnaru ja naru ei omasta mielestä tarttunut mihinkään.Kone kävi hetken ja huomasin että jotain tapahtui ja sammutin sen.Sitten siihen laitettiin uusi naru ja jousi kun oli senkin katkaissut siinä samalla.Sen jälkeen sitä ei ole käytetty ja nyt aloin nykimään käyntiin sitä ja ei oikeen halunnut käynnistyä.Sitten NAPS ja kone jumiin!!

    Asiaa tutkittiin ja imupuolelta oli napannut männänrengas kiinni.Ja huoltomiehen mukaan bensa on ollut epäkelpoa kun muuten tuollaista ei tapahdu.Olen tehnyt siihen 98 ja 2 % ja Huskun omasta synteettisestä öljystä.Hän oli sitä mieltä että bensa pitäisi olla ehdottomasti 2,5 % tai tulee hankaluuksia.Aika vähillä vaurioilla se saatiin kuitenkin taas periaatteessa toimimaan ja kai sillä pitää koittaa sahata ja katsoa mitä se tekee.

    Ja ei nyt aleta kinasteleen siitä puolesta prosentista vaan kysymys kuuluukin,että osaako joku sanoa olisiko tällä narun katkeamisella ja jumittumisella kenties joku yhteys?

  • arto arto

    Ei ainakaan hussen autotunessa ole sähkösuuttimia. Eikä minulla ole ollut kaasutinta autossa 25v  Ilman saannin hoitaa läppärunko. Kannattaisi jätkän hiukan päivittää tietoa…..Näkyy olevan vanhaa ja mututuntumaa.

    Metsuri motokuski

    Ei varmaan ole ollut 25 vuoteen mutta – 80 luvun autoissa oli kaasutin ja ruiskusuutin. Nämä oli niitä ensimmäisiä yksipisteruiskuja. Meillä oli  – 80 luvun Opel Corsa jossa oli perinteinen kaasutin ja yksi ruiskusuutin. Järjestelmän oli valmistanut Bosch. Ymmärtääkseni tilhin järjestelmässä on sähkökäyttöinen suutin joka ohjaa oikea aikaisesti ruiskutapahtuman.  Uskon että hussen järjestelmä ei hirveästi poikkea tilhin järjestelmästä. Voi asia olla toisinkin sitä en kiistä.

    arto arto

    Hussen järjestelmässä on sähköinen neula. Joka annostelee polttoainetta. Imu vetää suuttimen läpi jatkaen sylinterin sisään.Todella yksinkertainen juttu.

    Jätkä

    arto ei halua ymmärtää, että sähköinen suutin on käytännössä aivan samanlainen kuin yksipisteruisku. Moottorisahassa ei tarvita kovin montaa suutinta, kun sylintereitäkin on vain yksi. Kun reiässä on neula, joka säätelee bensan saantia, se on suutin. Kun neula säätelee sähkön avulla bensiinin saantia, niin mikä muu se on, ellei sähkösuutin?

    EDIT: osa tekstistä poistettu

    arto arto

    Suutin ei ole ruisku…Ruisku ruiskuttaa painella. Suutin ei sitä tee….

     

    arto arto

    Stihl esitteli syksyn lehdistöpäivillään uutuusmoottorisahan, jossa kaasutin on korvattu elektronisella polttoaineen ruiskutuksella. Saha on toistaiseksi prototyyppiasteella, mutta malli on tarkoitus tuoda markkinoille.

    Ruiskutekniikan kerrotaan tekevän sahasta räjähtävästi kiihtyvän. Ketjun sanotaan kaasutettaessa kiihtyvän nollasta sadan kilometrin tuntinopeuteen 0,25 sekunnissa. Formula 1 autoilla sama kestää 2,5 sekuntia.      SITTEN JOSKUS SE OIKEA RUISKU TULEE…

    petep

    Tässä on se Stihli joka on oikeasti ruisku

     

    https://youtu.be/QIi42aDEVBw

    Jätkä

    Tekniikan maailmassa oli jokin aika sitten vakuuttava tulkinta siitä, että bensiinikäyttöisten autojen polttoainejärjestelmässä ei ole ruisku, vaan suihku. Kuitenkin laajat piirit puhuvat bensiinimoottoreista, joissa on ruisku.

    Kun arto on takertunut joihinkin pilkuntarkkoihin määritelmiin, niin miksi hän ei tunnusta, että hänen kelkassaan, mönkijässään ja autossaan on SUIHKUTUS-järjestelmä – ei ruisku.

    Moottorisahoissa aivan ensimmäisenä esitteli polttoaineen ruiskutuksella järjestetyn polttoaineen syötön ja se saha oli Jonseredin valmistama ElRaket. Se oli ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa ruiskulla varustettu moottorisaha maailmassa. Veikkaan , että silloin elettiin -60 lukua.

    Kun Moottorisahan kaasuttimessakin koneen käydessä bensiinin paine nousee jopa luokkaan 0,5 Bar, niin suuttimen ollessa auki, siitä epäilemättä suihkuaa bensaa.

    EDIT: osa tekstistä poistetu

     

    arto arto

    Kun arto on tapansa mukaan takertunut joihinkin pilkuntarkkoihin määritelmiin, niin miksi hän ei tunnusta, että hänen kelkassaan, mönkijässään ja autossaan on SUIHKUTUS-järjestelmä – ei ruisku……..Onko jammun insinöörit sitten väärässä…..Sinä oikeassa…..Epäilen kelkassani ja mönkijässäni on korkeapaine ruiskutus Mönkärissä  1 kelkassa 3 samat määrät läppärunkoja…..Suihu..se yleensä pesuhuoneessa…Ruisku moottoreissa,,,,,,Onhan niillä eroa….Sinä et huomaa…..MIETI.

    Jätkä

    Ruiskutukseen tarvittaisiin yleensä ruiskutuspumppu, eikä sellaista taida noissa rakkineissa olla – ei lähestulkoonkaan.

    Mutta minulla on Mönkijässä polttoaineen ruiskutuspumppu, ei se ole ainoa suomessa, mutta melko harvinainen. Sen ruiskutuspaine on niin kova, että jos suuttimessa olisi sellainen muoto, että stulisi vain yksi suihke, niin polttoainesuikun voima / paine riittäisi esim kämmenen lävistämiseen.

    Se on ruisku, muut ovat leluja, joilla saa aikaan vain suihkun.

    EDIT: osa tekstistä poistettu

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 133)