Keskustelut Harrastukset Riistakeskus hirvenpyyntiluvillaan leikkii liikenteessä ihmisten turvallisuudella

Esillä 10 vastausta, 431 - 440 (kaikkiaan 495)
  • Riistakeskus hirvenpyyntiluvillaan leikkii liikenteessä ihmisten turvallisuudella

    Metsälehti 14.8.2014 uutisoi, että ”hirvilupia hieman viimevuotista enemmän”. Nyt hirvilupia myönnettiin 33 500 kpl, kun vuosi sitten lupia saatiin 32 900.

    Ihmettelen edelleen, voiko pyyntilupiin sidottua hirvenmetsästyskäytäntöä jatkaa loputtomiin, vaikka tilastollisesti on todistettu, että metsästysseurat aina vuosittain anomillaan hirviluvillaan käytännössä määräävät vuotuisten maanteiden hirvikolareiden ja niissä loukkaantuneiden määrän. Ensin pyyntiluvat määräävät talvelle jäävän hirvikannan tason, mistä taas johtuu hirvikolareiden määrä.

    Järjestelmä tuntuu yleisen oikeustajun vastaiselta. Jos hirvenmetsästys vapautettaisiin pyyntiluvista, ei täällaista korrelaatiota pääsisi syntymään. Samalla hirvikanta ehkä voitaisiin saada alhaisemmalle ja siten enemmän yleisesti hyväksyttävämmälle tasolle

    Vuoden 2012 hirvieläinkolaritilaston mukaan maanteillämme sattui 5113 hirvieläikolaria, joissa loukkaantui yhteensä 143 ihmistä. Hirvistä jäi kitumaan varmaan tuhansia. Ko. kolareiden laskennalliset kustannukset yhteiskunnalle olivat tilaston mukaan 58 milj. euroa. Siihen eivät sisälly ruttautuneiden autojen kustannukset, koska autoilijat itse joutuvat maksamaan ne vakuutusmaksuissaan.

    Onko vuotuinen yli 5000 hirvieläikolarin taso metsästysasioista vastaavien mielestä hyväksyttävää, kun otetaan huomioon hirvistä koituvat haitat myös metsien uudistamiselle? Onko tällainen leikkiminen ihmisten turvallisuudella ja omaisuudella Suomessa oikein tai oikeudellisesti edes mahdollista? .

  • Gla Gla

    Jos tarkastellaan nopeuden vaikutusta, silloin ei verrata mopoautoa ja amerikkalaista avolavaa.

    jees h-valta

    No, tarkastellaan sitten kaluston vaikutusta vs.nopeus ja niiden vaikutusta törmäyksen tuhoisuuteen. (suomeksi sanottuna ei kannata mopoilla lujaa vaan kunnon kalustolla).

    mehänpoika

    jees h-valta:
    ””Henkilövahingot ovat sitten jo niin kallis ja murheellinen trageria että ettei sellaisiin millään yhteiskunnalla ole varaa näin turhan uhan kuin hirvieläimien tähden.””

    Olen täysin samaa mieltä nimimerkin kanssa! Hirviä voi tietysti vähän olla, mutta, kun pyyntiluvilla ja metsästyskäytännöillä pyritään joka vuosi metsänomistajien ja Mtk:n toiveiden vastaisesti maksimoimaan tulevien vuosien pyyntiluvat ja niiden pohjalta toteutuvat hirvien kaadot, on tästäkin syystä velkaantuneen yhteiskunnan velvollisuus muuttaa hirvikannan säätely toimivaksi. Tämä asia oli sivuutettu liian köykäisesti uusitussa hirvikannan hoitosuunnitelmassa.

    Pyyntiluvilla säädelty hirvenmetsästys on aiheuttanut vastuun jokaisesta hirvikolarista riistakeskuksille ja metsästysseuroille. Se että myös hirvikolarit, kuten taimikkotuhotkin, ovat jossain salaseurassa luokiteltu ”luonnontuhoksi”, ei poista riistakeskuksilta ja hirviporukoilta vastuuta selvässä asiassa.

    Tässä asiassa ei demokratia ole toiminut. Eduskunnassa voisi joku oppositiopuolue tehdä välikysymyksen maassamme harjoitetusta vahingollisesta hirvipolitiikasta.

    suorittava porras suorittava porras

    Rattijuoppojen ja ikääntyneiden kuljettajien aiheuttamat kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat hurjassa kasvussa . Yli puolet vuosittaisista kuolonuhreista johtuu jommasta kummasta tapauksesta .
    Vuotuiset suojatieonnettomuudetkin vaativat enemmän ihmisuhreja , kun hirvionnettomuudet kymmenen vuoden kuluessa yhteensä. Näissä luvuissa on mukana vielä aineistoa tilanteesta , jolloin hirvikanta oli korkealla .
    Ikääntyminen vaikuttaa negatiivisesti myös metsänhoidon tasoon maassamme . Hirvivahingot ovat tähän verrattuna pieni piste mariginaalissa .

    jees h-valta

    Mutta täysin turha paise.

    Vilppu

    Mehänpojalle:

    tuottamuksellinen =
    huolimattomuudella tai varomattomuudella aiheutettu.

    mehänpoika

    suorittavalle portaalle:
    Ei rattijuoppojen aiheuttamia liikenneonnettomuuksia pitäisi vertailla tuottamuksellisiin hirvikolareihin. Rattijuoppous on yleensä alkoholismin aiheuttama sairaus, ja rattijuoppo kuuluisi ohjata katkaisuhoitoon.

    Ei suojatieonnettomuudetkaan ole tuottamuksellisia, kuten kaikki hirvieläinkolarit, joiden kannan runsautta on säädelty vuosittain anotuilla ja myönnetyillä pyyntiluvilla. Suojateillä sattuu vain vahinkoja.

    Hirvieläinkolareiden tilastojen putsaamiseksi, eli hirvikantujen kohottamiseksi vahinkojen pienennyttyä, on hirvien vahingoista vastaavat tahot saaneet monta ihmisten elämää hankaloittavaa asiaa läpi valtakunnassa. On hirviaitaa, alikulkutunneleita, käsittämättömissä paikoissa olevia nopeusrajoituksia, keltaista muovinauhaa ym.

    Kaikki tähtäävät loppupeleissä tilastojen putsaamiseen ja sitä kautta hirvikantojen voimistamiseen. Metsävahinkojen lisääntymisestä ei välitetä. Muka metsänhoitotason heikkeneminen on syy hirvivahinkoihin, vaikka selvästi motivaation heikkeneminen johtaa taimikonhoidon viivästymiseen.

    Ikääntyminen ei mielestäni vähennä taimikoiden hoitoa. Eläkeläinen ainakin joutaa täysipäiväisesti pitämään taimikkonsa ja lastensa taimikot kunnossa.

    jees h-valta

    Huh ja huh, taas neljä-viisi rajua hirvikolaria lähisadan kilometrin haarukassa. Viikonlopun saldoa. Kaikissa aineelliset tuhot mittavia ja loukkaantuneita.
    Mikähän mahtaa olla tämän hulluuden kesto vielä?

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Täälläkin tullut tietooni yksi, auto lunastuskuntoon, mutta kuljettaja kai säästyi kohtuudella.

    Näitä on nyt enemmän kun hirvet liikuvat jahdin takia.
    Tästä ei pidä tehdä sitä johtopäätöstä, että jahti sinänsä ne aiheuttaa. Kyllä perussyy edelleenkin on hirvien liian suuri määrä.
    Toistan mitä olen sanonut jo ennenkin, hirvikolari ei ole onnettumuus, vaan kirjoituspöydällä suunniteltu asia, kohteita vain ei ole etukäteen valittu. Määrät kuitenkin on tiedossa hirvikannan määrittelijöillä etukäteen.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Metsuri motokuski

    On se piruvie tuo Taneli asiantuntija. Hirvijahti kuumimillaan ja kolaririski ei johdu metsästyksestä. Porukkaa metsät pullollaan koirineen ja sekös ei hirviä liikeelle saa.

    Ihmettelen jos se ei jahdista johdu niin miksi ei samaa määrää kolareita tapahdu joka viikko ympäri vuoden. Tämä Suomen ajokulttuuri ei muutu. On sitten syksyn ensiliukkaat tai hirvijahti. Ajotapa on samanlaista vuodesta toiseen. Voi voi…..

Esillä 10 vastausta, 431 - 440 (kaikkiaan 495)