Keskustelut Metsänhoito Se ei ole tuottavaa metsätyötä jos lihava poika ei itke

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 79)
  • Se ei ole tuottavaa metsätyötä jos lihava poika ei itke

    Merkitty: 

    5-6 tuntia menee tavallisessa taimikonharvennukseesa kun rauokavalio ja saha on oikeanlainen. Metsäkustannuksen metsäeväät on kyllä kummallinen, en tiedä mikä tämän opuksen yhteys on urheiluun ja metsätyöskentelyyn. Onko metsään tarkoitus mennä syömään vai tehdä töitä? Ylipainoa on äärimmäisen tärkeä välttää. Iän myötä ylipainon merkitys vielä korostuu kun lihasmassa vähenee. Moni vanhempi raivaaja ruoskii nuoria kun ei raivaus kiinnosta mutta liian vähälle jää huomio keski-iässä tuleva ylipaino ja sen heikentävä vaikutus raivaussaavutuksiin. Lihavuusepidemia riivaa myös metsäalaa kun ei osata pitää painoa kurissa ja oikeita metsäeväitä. Jos taimikonharvennusta haöuaa tehdä hehtaarin 6 tunnissa on kiinnitettävä huomiota metsäeväisiin. Kahvi diureettina on äärimmäisen nou nou joskin aamupalalla nautittuna se parantaa suoritusta. Metsä eväiksi riittää vesi ja 2-3banaania, josta saadaan hiilihydraattia sekä tärkeitä hivenaineita kalsiumia ja magneusimia. Ja joka päivä toistaen ilman lihaskramppeja, suolaa saa ihminen riittävästi normaalista ruokavaliosta.

  • jees h-valta

    Eihän metsään kannata mitään raskaita eväitä kantaa vaan ruisleipää ja väliin hiukan juustoa ja siivu makkaraa korkeintaan. Juominenkin tärkeämpää. Eikä saisi työpäivän jälkeen sortua syömään hirmuannosta ja raskasta koska sitä ei enää illalla kuluteta. Mielellään kotiin tuloon saisi olla vaikka kalaa jossain muodossaan. Kyllä ravinto”tieteily” sinällään kannattaa mutta ei orjuuttavasti vaan mennään liike edellä eli varmasti kulutetaan enemmän kuin tankataan. Niitä luppopäiviä kuitenkin tulee jolloin taas kerrytetään, tahdoimme tahi emme. Silloin alkaa kroppa pysyä kuosissaan ja jaksaa pareen. Kyllä se vanhanajan kotitalousopetuksen ”ruokaympyrä” pitää sisällään kaiken olennaisen.

    Mottimasa Mottimasa

    Vielä nykypäivänäkin useimmat hankintapuita tekevät isännät ajavat itse puunsa ja kalustona on edelleen 80-90 luvun maataloustraktori patu, evi, patruuna tai kronos on kuorma-auton renkaille tehdyn kärryn aisalla, se on varsin kustannustehokas ratkaisu jos vertaa likemmäs 10m ulottuvuutta lähentelevän kuormaajan ja järeämmän kärryn hankintaa, tai metsäkoneen. Näitä pieniä kuormain kärry paketteja ostavat edelleen paljon. Olen kyllä itse harkinnut vieraalla ajattamista juuri tuon hakkuutyön helpottamiseksi kun läjän voisi tehdä 8m urasta, 4-5€ jos sais tienvarteen vielä kannattaisi, enempää ei kannata maksaa. Mutta satakunta kiintoa tulee kuitenkin kohtuudella, vaikka jonkun makkaran paistaakin ja sulattelee kasaushommissa en 100 kiinnon takia ala tekemään 6 koivupölliä ja sentakia hommaamaan kallista ajokalustoa. Tilanne olisi eri 200 kiinnosta ylöspäin. Katoppa jätkä uudestaan ohikulkevia pölliautoja joissa koivua kyydissä, sanoisin että 90% on kolmosta kyydissä, 5 nippua on lähes aina. Havu on osin pidempää. Ainakin hirvimetsä näkyy tekevän koivun aina 3m vaikka olisi kuinka iso erä ja kuljetusmatka pitkä.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Mä en usko, että kaikki osaavat syödä. Tai sitten se on itsekontrollin puutetta ja hedonistisia elämäntapoja. Esimerkiksi tämä, että suoritusta ennen ja sen aikana suurin osa energiasta tulisi saada nopeista hiilihydraateista ja liikaa rasvaa tulee välttää. Lihakset kasvaa ja korjaantuu levossa, jolloin suurin proteiini satsi kannattaa syödä kotiin tullessa. Proteiini ei ole nopeasti hyödennettävissä energiaksi. Se, että joku kokee jaksamisen puutetta ei yleensä johdu laihoista eväistä vaan huonost kunnosta ja ylimääräisen rasvan kantamisesta. Moni hankintahakkaajakin pärjäisi vararasvan voimalla.

    50 vuotta sitten tupakkaakaan ei pidetty erityisen vaarallisena.

    Mottimasa Mottimasa

    Ennen meni isännät metsään kyläkaupan kautta ja ostivat sieltä lenkkipaketin evääksi, ei ole lihavia ukkoja vieläkään nämä nyt eläkeläiset miehet, kun on raskas työ voi syödäkkin raskaammin, kunhan ei lepopäivänä hotkase sitä lenkkipakettia. Ei heilahda iltahämärissä enää koivupölli jos ei muista syödä päivän mittaan, aamullisen kaurapuuron teho loppuu 10 aikaan ja maha alkaa murista, jos ei syö edes sitä leipää ja juo niin kohta on melkoisen hapoilla ja iltapäivästä jo päätä särkee kun kaikkien puutos on niin suuri. Paikallinen ultrajuoksia ottaa melkoisen raskaat eväät 100km juoksulle mukaan, on suklaapatukkaa ja huollolta makkaraa useamman kerran päivässä. Kerran lähti huonolla huollolla tavoittelemaan pitkää matkaa, keskeytti koska oli suunnitellut ruokahuollon kevyesti, olisi pitänyt olla lämmin ruoka syötäväksi, pelkät energiajuomat ja suklaapatukat, leipä eivät riittäneet. Eikä taatusti ole mies huonossa kunnossa, senverran paljon liikkuu.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Montahan lenkkipakettia ois sopiva määrä evääksi ku päivässä tulee käveltyä 100 kilsaa ja tulee 16 tankillista päivässä lisäksi tulee vielä iltaisin heitettyä 10 kilsan lämmittelylenkki. Pitää varmaa nauta teurastaa evääksi.

    Jätkä

    Olen kyllä itse harkinnut vieraalla ajattamista juuri tuon hakkuutyön helpottamiseksi kun läjän voisi tehdä 8m urasta, 4-5€ jos sais tienvarteen vielä kannattaisi, enempää ei kannata maksaa.

    Katoppa jätkä uudestaan ohikulkevia pölliautoja joissa koivua kyydissä, sanoisin että 90% on kolmosta kyydissä, 5 nippua on lähes aina. Havu on osin pidempää. Ainakin hirvimetsä näkyy tekevän koivun aina 3m vaikka olisi kuinka iso erä ja kuljetusmatka pitkä.

     

    Nuo jutut eivät ole ihan mustavalkoisia ja yksiselitteisiä. Hakkuutyön tuottavuus lisääntyy voimakkaasti, kun voidaan hakata ns. suorintahakkuuna palstalle. Jos tehdään kolmosta, niin pöllejä on siirreltävä aika paljon joka tapauksessa. kun tehdään pitkänä, usein riittää samaan rakoon kaadettuna kaksi runkoa, joista tulee kaksi peräkkäistä kasaa. Tällöin ajokoneelle voi ihan hyvin maksaa osan siitä hakkuutyön tuottavuuden lisääntymisestä, eli vaikkapa 8 €/ kiinnolle. Hakkuutekniikka kasoihin palstoille on nimenomaa sitä, että kaikki puut hakataan ajouraan nähden poikittain ja ehdottomasti peräkkäin. Nän ajokone ottaa kaksi varastomuodostelmaa kerta vedolla kyytiin, eikä tarvitse ”pilkkiä” lainkaan. Jos tulee kysyttävää, kysy vaan, minä kyllä osaan  nuo hommat.

    Hirvimetsä näyttää rahtaavan noin kuusimetrisenä huomattava osan koivuistaa, rekassa on vain kolme nippua ja Äänekoskea kohti meneevät. Samoin Keski-Suomen rautatieasemilla on pitkiä junavaunuletkoja, joissa koivukuitu on pitkää.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Täällä lännessä koivua ostetaan vain kolmimetrisenä, tai näin oli ainakin vuosi sitten, aikanaan sanottiin että kyse on täkäläisen hieskoivun ja rauduksenkin mutkaisuudesta.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    sikari

    Sata kilsaa on hyvä matka. Saha varmaa hana auki?

    Jätkä

    On ollut aika, jolloin esim havukuitua hakattiin summa-kolmosena, mutta koivu määrämittaisena kolmosena. Kyse oli silloin vastaanottotekniikasta, mutta nykyään on jo tehtailla niin kehittyneet vastaanottolaitteet, että niihin menee yli kuusimetrinenkin tavara. kyse on lähinnä maantiekuljetuskalustosta, jossain vaiheessa katkaistiin kuitupuu 4,5 metriseksi, sen takia, että saatiin täydet autokuormat.

    Kauhajoelta ei ilmeisesti sitä mutkaista hieskoivua kuskata Äänekoskelle asti. Jyväskylän rautatieaseman sivuraiteella näkee usein täysimittaisia koivukuitujunia, jotka odottavat lähtövuoroaan. Saattaa olla, että niihin vielä jarjestellään pienemmiltä asemilta ja laiturivaihteilta lisääkin vaunuja.

    Ja ne koivut, joista kerron, ovat pitkää tavaraa.

    Mottimasa Mottimasa

    No nautahan tai sikahan siihen pitää teurastaa jos ei ole edes kinkkuviipaletta leivänväliin, eihän sitä muuten saa. Metsurintyössä puhutaan kuitenkin pitkäkestoisesta ja raskaasta liikuntasuorituksesta, hiki alkaa irrota samantien ja energiavarastot loppuvat nopeasti, uusia on saatava tasaiseen tahtiin.

    On jätkä kova merkkaaminen puissa jos kaikki pelkästään kaataa tietä kohti eikä kasaa, jää levälleen vähän niinkuin moton jäljiltä tai enemmänkin, syksystä paksun lumen tuloon kun hakkaa ja pyytää helmikuussa ajokonetta ajamaan. Ei ne hankintapöllit edelleenkään kuukaudessa ole nurin kun töissä käydään muualla eikä välttämättä ole kuin yksi päivä viikossa hakkuuta. Muutoinkin ei aina voi kaikkia kaataa uraa kohti, siinä voi olla jääviä puita edessä. Täällä junan lastauspaikoilla on vuosikymmenet olleet aina pelkästään kolmosen kuitua kaikki, samoin kun katsoo työpaikan ikkunasta valtatietä ohi kulkeviin pöllirekkoihin niin aina on 5 nippua kyydissä.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 79)