Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 7,101 - 7,110 (kaikkiaan 10,814)
  • Gla Gla

    Jälleen kerran, kasvusta puhuttaessa täytyy ottaa koko kiertoaika huomioon alkaen taimikkovaiheesta. Silloin ei puhuta keskiarvona 30 neliöstä ja 3 millistä, vaan hiukan yli 10 m3 kasvusta. Tuolla tavoin päästään 200 miljoonaan.

     

    Gla Gla

    Mottimasa: ”Maapetoja on vaikea houkutella alueelle kun riistalle vahingollisena petoeläimenä metsästyspaine on kova.”

    Maanomistaja päättää, sallitaanko metsästyspaine vai ei. Eri asia on, jos on metsästysseuran jäsen, silloin seura päättää omistajan puolesta, että kaikki metsästys on sallittua.

    Ja tietenkään yhden palstan rauhoitus ei tuhansien hehtaarien metsästysmailla yleensä paljon vaikuta, mutta miksi ketun pyynti pitäisi sallia?

     

     

    Gla Gla

    Jätkä: ”Ei tuollaisia lukemia [2 milj. km] ajeta pelkästään pihalla pyörien, kyllä siinä täytyy vedellä myös maantietä pitkin.”

    Pihalla olemisella viittaan ajatteluun. Ja kun ajotaidosta puhutaan, aika nopeasti auton käsittelyn oppii ajamalla. Sen jälkeen korostuu ajattelun ja tiedonhankinnnan rooli sekä sen, miten noiden asioiden sallii vaikuttaa omaan päätöksentekoon.

     

    Gla Gla

    Pösöön on saatavilla mallista riippuen kolmea eri vaihtoehtoa: 215/65-17, 225/55-18 ja 205/55-19. Noissa renkaan halkaisija on samassa järjestyksessä 711 mm, 705 mm ja 708 mm. Vaikutus maavaraan 18″ vanteella siis -3 mm ja 19″ vanteella -1,5 mm, kun verrataan 17″ vanteeseen. Vaikutus mittarivirheeseen on enimmillään n. 1 km/h.

    Profiili eli rengaskoon keskimmäinen luku kertoo kumin korkeuden suhteessa leveyteen. Korkeus riippuu siis leveydestä. 55-profiili eli 55% leveydestä on nykyään aivan normaali ja 65 jo ainakin uusissa henkilöautoissa tavallista korkeampi. Katumaastureissa se taitaa olla edelleen yleinen.

    Gla Gla

    Tolopainen: ”Jesse ei pääse uudella pököllä yhtä pienellä keskikulutuksella.”

    Taas Jees sitä ja Jees tätä. Mihin tuo liittyi ja mistä tuo edelleen kumpuaa? Jos sanon vaihtaneeni vapaastihengittävän koneeni 1,2 litran turboon ja kerron keskikulutuksen pudonneen 7,5 litrasta pienempään kuin Visakallolla, alatko toistella ettei Gla ei sitä ja Gla ei tätä? Vai alatko toistella, että kyllä Jessenkin pikkuturbo on hyvä.

    Hevosvoimista tai iskutilavuudesta en tiedä, mutta 54,1 km ja 3508 kcal. Pankaa paremmaksi.

    Gla Gla

    Jätkä: ”Kyllä Jeessin moponmoottori sulaa, jos sillä yritetään ajaa edes lappu lattiassa sata kilometriä yhteen menoon.”

    Voi olla, mutta erään testin mukaan Peugeotissa käytetty 3-pyttyinen kone oli 60 tkm normaalin ajon jälkeen virheettömässä kunnossa. Vastaavissa testeissä on monien koneiden laakereissa yms. osissa tuon matkan jälkeen jo selkeitä käytön jälkiä, vaikka kone sinänsä ongelmitta toimiikin.

    Oman autonikaan valintakriteereihin ei kuulu sellaiset ominaisuudet joita en tarvitse kuten jatkuva kaasu pohjassa ajaminen, joten Jätkän kommentin ns. vahvasta faktapohjaisuudesta huolimatta en usko sillä monelle muullekaan suomalaiselle olevan merkitystä.

    Jees: ”Mutta näistä huippunopeuksista taitaa tässä maassa olla aika turha kinastella. Lähes kaikki nykyään kulkee riittämiin.”

    Enemmän kuin samaa mieltä.

    Visakallo: ”Tuli vuosi täyteen hiroshimalaisella, eli Mazda CX3:lla. 24500 km. 6,8 litraa / 100 km. ”

    Kuulostaa uskottavalta. Vaikka auto tasaisessa maantieajossa meneekin vitosella alkavilla luvuilla, käytännössä ajaminen on enemmän tai vähemmän sekalaista ajoa, jossa kulutus tahtoo nousta. Talvi ja neliveto on tässä suhteessa huono yhdistelmä.

    Itse en 20 vuoteen ole pitänyt kirjaa kulutuksesta, mutta jokaisen tankkauksen yhteydessä sinun tavoin asiaa seuraan. Vaikka ajoni on maantiepainotteista, silti kulutukset on yleensä n. 0,5-1 litraa isompia kuin puhtaassa maantieajossa olisi.

    Gla Gla

    6 m3 osallistuu keskusteluun ilman, että suostuu keskustelemaan, joten antaa rengasasian olla. Se tuli selväksi.

    Tolpainen: ”Näihin TM:n testeihin kannattaa suhtautua hiukan skeptisesti. Se ei ole mikään tiedelehti, vaan kaupallinen julkaisu, jossa tulokset ovat yleensä toimittajan näkemyksiä. Saattaapi myös mainosrahat muokata tuloksia.”

    Mistä kuluttaja voi saada luotettavampaa tietoa kuin tuollaisesta testistä, joka ainakin pyritään tekemään perusteellisesti ja mikä julkaistaan useassa eri maassa? Kauppiailta ja muilta kylänmiehiltä?

    Vesiliirtokokeessa kyse ei ollut eri rengasmerkkien välisistä eroista, vaan rengastyypistä. Taatusti suurin osa tämänkään palstan lukijoista ei tiennyt, kuinka surkea kitkarengas on vesiliirron suhteen. Miten asiaan suhtautuu eli kiistääkö tulokset vai käyttääkö sen hyödyksi, siitä kannattaa itsensä kanssa hetki keskustella.

    Jees: ”Tuo jätkän mainostama pari miljoonaa kilometriä on itse asiassa aika vähän nykyautolijalle.”

    Jos mittavalla määrällä ajokilometrejä koittaa osoittaa ajotaitoaan, minulle se kertoo täydellisestä pihalla olemisesta. Kehityshän menee niin, että tuoreen kortin saanut oppii nopeasti tietyn tason, jonka jälkeen kehitys hidastuu. Sen jälkeen on kaverista kiinni, mitä tapahtuu. Jollain kehitys pysähtyy ja virheitä toistellaan seuraavat 2 miljoonaa kilometria, kenties jopa opitaan uusia virheellisiä tapoja. Joku toinen taas on aktiivisempi ja kykenee oppimaan uutta tehokkaasti ja muut siltä väliltä.

     

    Gla Gla

    Ei pelkästään museovirasto halua museoida asioita, moni muu on samaa mieltä. esimerkkinä maaseudun alueet, jotka on merkattu maisemallisesti arvokkaiksi ja jonne siksi voi olla vaikeata saada rakennuslupaa. Sitä nuo ei tajua, että kyse on ihmiskulttuurista, mikä syntyy ihmisen elämästä. Eri aikoina eletään eri tavoin, mutta jotkut lyhytnäköisyydessään ottavat oikeudekseen pysäyttää ajankulun nykyhetkeen.

    Gla Gla

    Jätkä: ”Kyllä se on kuskista kiinni, eikä mistään TM:n rengastestistä.”

    Tarkoitatko n. 2 miljoonan kilometrin ajokokemuksella, että pidon osalta on samantekevää, millaisilla renkailla ajelee, kun välttämällä esim. vetiset kohdat ongelman voi ohittaa?

    Gla Gla

    6 m3: ”Kesäajossa ainoastaan kovilla helteillä huomasi rengasmateriaalin käytöksen muuttumisen. Kaatosateillakaan ei mitään ongelmaa. ”

    Kuitenkin kun kokeillaan renkaan ominaisuuksia ääritilanteessa eli jarrutuksessa tai väistössä, kitkat ovat surkeat kesärenkaisiin verrattuna siitä huolimatta, että normaalissa ajossa eroa ei huomaisikaan.

    6 m3: ”Gla. Toistan, mene Vianorille tai Euromasterille. Älä kysele ohjeita SoMe:ssa.”

    Sielläkö ne tietää, mitä 6m3 ajattelee asiasta vai miksi minun sieltä pitäisi kysyä?

Esillä 10 vastausta, 7,101 - 7,110 (kaikkiaan 10,814)