Käyttäjän Puuki kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 13,241 - 13,250 (kaikkiaan 13,410)
  • Puuki

    Autoveron  vähennys valtion verotuloissa siirtyy auton käytön lisäverottamiseen.

    Autoveron lasku vaikuttaa tietysti samalla käytettyjen autojen hyvityshintoihinkin, joten säästö ei välttämättä kovin isoksi muodostu . Mutta onhan sillä välirahaan jotain vaikutusta ja kun pöllien hintataso on sekin heikonlainen, niin säästö vastaa ainakin jonkinlaista pöllipinon pätkää.

     

     

     

     

     

    Puuki

    Jos henkilöauton peräkärry aiheuttaa liikenteessä korvattavia vaurioita vastapuolelle, niin mahdoll.korvaukset maksetaan h-auton liikennevakuutuksesta eikä peräkärryn, vaikka peräkärrystä maksetaankin oma liikennevakuutusmaksu joka vuosi.  Varmaan edullisempaa vakuutusyhtiöille.

    Puuki

    Alkuun itsestäkin  ”perinteisen” metsäopetuksen läpi käyneenä metsäluonnon monimuotoisuuden  korostaminen tuntui joskus vähän haihattelulta, mutta myöhemmin alkoi ehkä ymmärtää paremmin kuinka ekosysteemien toiminta on riippuvainen monista pienistäkin osatekijöistä, joita ei aina tule ajatelleeksi.

    Esim. ns.ötököilläkin ja roskapuilla on usein oma tärkeä tehtävänsä metsissä, vaikka oma haittansakin niistä myyntipuun kasvatuksessa on. (Ötököillä en tarkoita tässä ytimennävertäjiä ym. tuholaisia vaan niiden vihollisia).

    Onhan niillä luonnonsuojelujärjestöjen ihmisillä paljon hyviäkin pointteja jutuissaan, joita kannattaa kuunnella. Mutta joskus pistää silmään ne kommentit, joissa puhutaan selvästi perättömiä esim. luonnon tuhoutumisesta ja  aavikoitumisesta Suomessakin metsänhakkuiden seurauksena.

     

     

     

     

     

     

    Puuki

    Asiaan vaikuttaa paljon sekin, millä alueella taimikot on. Väli-Suomessa on ainakin oma näkemys tullut sellaiseksi, että mä-kylvö on kuitenkin edes jonkinlaisen mä-kasvatuksen mahdollistava myös hirvien talvilaidunalueilla, jos olosuhteet muuten on sopivat ja tarkoitus on hoitaa uudistaminen viljelemällä.

    Erään muutaman hehtaarin mä-kylvöalueen taimet söi hirvet useampana talvena  huonon näköiseksi ja taimikonhoidoissa piti jättää niitä mitä jäi jäljelle. Nyt ensiharvennusikäisen kuvion puista on n. 1/3 mäntyjä ja suurin osa koivuja.

     

     

     

    Puuki

    9 omaa autoa on ollut, joista 1 Fiat, 2 Nissania ( 100 A oli Datsunin nimellä) 2 Ooppelia ( Kadett ja Astra), 1 Mitsubishi (lava-auto), 1 WV (Polo) ja  2 Volvoa ( 40 :nen ja 60:nen).    Muita autoja sitten toistakymmentä eri mallia, joita olen ajanut enimmäkseen työhommissa.  (Koeajoautoja en  laskenut mukaan).

    Oikein huonoa ei ole ollut yhtään. WV 1 l moottorilla oli tosi laiska, mutta muuten kestävä. Paras on ollut vieläkin käytössä oleva 60:nen . Vanhemmista autoista paras oli Volvon D6 .

     

    Puuki

    Voihan siitä päätöksestä tehdä valituksen, mutta toisaalta ei mene välttämättä läpi ainakaan isommitta mittausoperaatioineen.

    Puuki

    Niinhän se on, että auto on käytetty viimeistään heti silloin kun sen ajaa ulos autoliikkeestä. Siinä ne kalleimmat kilometrit tulee ajettua heti alkuunsa.

    Mutta kertokaapa kuinka montaa eri autoa olette ajaneet elämänne aikana ? Ja mikä on ollut niistä paras ajettavuudeltaan tai muuten vain mieluinen.

    Puuki

    Jäi vielä edellisessä kommentissa sanomatta, että olen tehnyt omasta sahatavarasta  myös huonekaluja, mm. lepotuoleja, joita sain kaupaksikin. Harrastuspohjalta nekin tuli tehtyä.  Puutavaran olen sahuuttanut yleensä tukeista, jotka olisi menneet muuten kuitupuun hinnalla ; enimmäkseen lyhyitä mä-tyvitukkeja.

    Yhden hirsisaunan olen kengittänyt ja nuorempana olin isän apuna, kun tehtiin höylähirrestä kesämökki. Puut kaadettiin pystymetsästä. Pienellä traktorilla , jossa oli ”paakapuun” nokassa tukkisakset hoidettiin puiden lähikuljetus siihen aikaan.

     

    Puuki

    Kiitos samoin. Hyvää joulua ja parempaa uutta vuotta kaikille.

    Puuki

    Käyttämättähän niitä jää lähinnä ohjeistuksen soutamisen ja huopaamisen takia.

    Monta kuviota jäi tältä erää tekemättä monestakin eri syystä . Entinen hakumenenettely oli paljon yksinkertaisempaa ja toimivampaa. Kun ei hyväksytä kuin yksi tot.ilmoitus per hanke ja pitkittynyt isompi hanke venyy helposti, jää tuen saanti hamaan tulevaisuuteen.

    Hankkeen jatkoajan hakeminenkin piti olla  mahdollista, mutta eipäs sitten ole, kun  ainakaan alkuvuonna ei voikaan enää hakea taimikonhoitoon tukea.

Esillä 10 vastausta, 13,241 - 13,250 (kaikkiaan 13,410)