Kommentit (24)

  1. Ei olla köyhiä eikä kipeitä, kun mursketta metsätielle ajatetaan kovalle kankaalle.

  2. Petkeles

    Onneksi olkoon, osaat kuvata kiviä

  3. Planter

    Tekisin vielä yläharvennuksen kiville, kun perävaunu usein vähän oikasee kääntöympyrässä!

  4. Visakallo

    Eipä tarvitse Tolopainen meillä emäniltä lupaa kysellä, minne ja paljonko musketta ajetaan!
    Eipä oikaise tässä ympyrässä kärry kiville!

  5. Visakallo

    Minun aikanani meillä on rakennettu tusinan verran uusia metsäteitä, ja kalloimurske on viime aikoina osoittautunut kokonaisedullisimmaksi. Murskeella on varmasti paikkakuntakohtaisia hintaeroja. Silloin kun rakennetaan myös kelirikkoaikaan kestäviä metsäteitä, ei kalliomurskeelle taida vaihtoehtoa juuri löytyäkään. Metsätie, joka ei tosipaikan tullen kestäkään, tulee kaikkein kalleimmaksi.

  6. Kyllähän se olis järjen köyhyttää tehdä uusi metsätie ja jättää pinnasta kunnon kantava kerros pois. Kyllä tuon tien varresta kelpaa puita korjata ja kuljettaa!

  7. Pintamursketta nimitetään kulutuskerrokseksi, sen alla on kantava kerros ja sen alla suodattava kerros tai -kangas.
    Yhdistelmäajoneuvon perävaunu ei juurikaan oikaise tyhjänä, kun se on vedetty lyhyeksi.
    Tuollaisessa ympyrässä harvemmin ajetaan täydellä kuormalla.

  8. Kattelin tuossa joku kesä sitte murskamiehen touhua.Lappo kaivinkoneella kiviä murskaan ja kun tuli aika siirtyä niin ohjasi tela-alustaisen murskan kaukosäädöllä eteenpäin.70 senttinen kivi meni läpi murskasta.Tuomosessa kohteessa vois olla hyväkin vekotin.

  9. Paljonko meni mursketta juoksumetrille.

  10. Auramies tykkää noista kivistä talvella! Kivasti kolisee aura ja lumilingosta sokat poikki! ”Auramiehen miina”

  11. Visakallo

    Jos katsoo kuvaa vähän tarkemmin, huomaa että kivet ovat 2-3 metrin päässä ajoradan reunasta. Lisäksi ajoradan pinta on aika paljon ylempänä reuna-aluetta. Olen itsekin auraillut muutama tuhat kilometriä metsäteitä, joten voin vakuuttaa, ettei tässä tule ongelmaa. Kääntöympyrän halkaisija on riittävän iso, joten sisäkurviin ei ole tarvetta pyrkiä.

  12. Visakallo

    Stilhi kysyi, paljonko meni mursketta metrille. En ole vielä ehtinyt saada murskeesta laskua, kun kahdessa viikossa pystyssä ollut metsä muuttui valmiiksi tieksi. Puolen motin ja motin vältitä se on.

  13. metsä-masa

    Ainoa järkevä asia on huolehtia tie heti hakattaville- ja tuleville leimikoille tie kerralla kuntoon tasauksineen ja murskeineen.

    Jos pintakerroksissa alkaa säästämään, joutuu tietä paikkailemaan myöhemmin ja paikka kuormista syntyy taas uusia painumia, silloin tiessä ole lanauksessa tarvittavaa materiaalia.

    Puunostajilla on aina pula kantavantien varressa olevista leimikoista, kesä- ja kelirikko aikaan korjattavalle leimikolle saa 1 – 2:n € lisähintaa kuutiolle ja heikonkin kysynnän aikaan saa leimikolleen kaupan.

  14. Tehtiin Otson kanssa tie pari vuotta sitte.Ainut vaan ettei suodatingankasta ollu missään niisssä paikoissa joista kerrottiin tarvetta olevan ja nyt sitte ajetaan lisää mursketta omaan piikkiin.
    Savet ja kalliomurskeet sekasi ja kantavuus sen mukanen.Pitäs ajaa 400km2 puuta pois mutta kun ”herrojen”tie ei kestä.
    Laskut maksettu ja Otso vissiin konkkakypsä.

  15. Millä visakallio perustelet että kalliomurske parempi tiessä kuin soramurske?

  16. Visakallo

    Kalliomurske jämähtää kuin betoni ja silloin tie kestää. Kyllä sen eron huomaa helposti. Molempia on tullut käytettyä.

  17. Metsäkupsa

    Kalliomurske 32 mm kantava,hyvä lanata ja kokonaisuutena järkevin .Soramurske on hienompaa,huonommin kantavaa,heinettyvää ja hintakin lähes sama.

  18. Kalliomurske saattaa tulla lähempää kuin soramurske. Kyllä se vaan näyttää kovettuvan todella hyvin.
    Myös metsäautotiellä kannattaa auraviitat asetella tarkempiin paikkoihin.
    Ei pitäisi aurata liian leveäksikään, koska vastuu tiealueesta on auraajalla, eikä autoilijalla, joka saattaa jopa suistua ojaan aurauksen takia.

  19. Sikari kysyi kalliomurskeen paremmuutta.
    JOS soramurske tehdään tavarasta, jossa murskautuvaa kiveä on erittäinkin runsaasti,silloin se on hyvää evästä.
    Sora”murske” tasarakeisesta sorasta jossa ei ole tarpeeksi kiveä, on käytännössä seulottua hiekkaa.
    Kalliomurskeessa joka rae on murtunut pintainen.Siihen perustuu sen kantavuus ja sitoutuminen.

  20. Esim betonivaluihin pitäisi nykyään käyttää kalliomursketta juuri samasta syystä: rikottua pintaa enemmän kuin soramurskeessa.

  21. Murskattu kiviaines betonin valmistuksessa ei ole tartunta pinnasta kiinni. Päinvastoin kiveen tulee murskauksessa ”hiushalkeamia” jotka heikentävät kiven lujuutta ja betonin lujuutta. Kumpikin murske on täysin kiinni siitä millaisesta kiviaineksesta se tehdään. Kiukaassakaan ei rapakivet kestä.

  22. ”Kumpikin murske on täysin kiinni siitä millaisesta kiviaineksesta se tehdään. Kiukaassakaan ei rapakivet kestä.”
    Pitää paikkansa tuokin mutta mainitsemani seulottu sora ilman runsasta määrää murskatunutta kiveä ei tee kantavuutta niinkuin hyvä kalliomurske.
    Sorarae ei ole pinnaltaan rosoinen kuten murskattu joka ikäänkuin kennomaisena rakenteena tukeutuu toisiinsa parhaiten=kantaa.
    Sileä pinta ei niin toimi.
    Hyväkin kivi-aines voidaan pilata kovilla paukuilla,- hiushalkeamat.Esim. raidesepelin tekoa ei kovilla paukuilla irrotella.

  23. Visakallo

    Nykyään on yleistynyt, että pehmoisen paikan ylitys tehdään laittamalla rätit suoraan maanpinnalle ja riittävästi kalliomursketta päälle. Tarvittavat ojat kaivetaan vasta sen jälkeen. Joskus voi tässäkin tulla yllätys vastaan. Kuulin tapauksesta, jossa rantatontille tehtiin tietä, ja alku sujui oikein hyvin, eli maa vain tasaiseksi ja mursketta päälle, kunnes vastaan tuli 100 metrin pituinen pehmeämpi kohta. Rätit alle ja mursketta päälle. Kun seuraavaa kuormaa tuotiin, enää ei näkynyt edellistä kuormaa, eikä niitä rättejäkään! Lopputulos oli, että syvänteeseen jouduttiin tuomaan n.sata kuormaa kiviä ja muuta täytettä!

  24. Visakallo

    Tuolla edellä kysyttiin kalliomurskeen menekkiä. Tämä 0-56 tavara laskutettiin tonneina. Mursketta on nyt tiellä 0,8 tonnia / metri.

Metsänhoito Metsänhoito

Kuvat