Taimitelineillä kulkee jopa 24 laatikkoa

Mönkijän taakkateline kantaa kerta-ajolla melkein kahden miehen päivittäisen taimisatsin.

Maastoauton ulottumattomissa olevat istutustyömaat ovat jokaisen varsinkin ammatikseen istuttavan painajaisia. Kun on muutamankin kerran raahannut märkyyttään repeileviä taimilaatikoita vaikka vain puolen kilometrin päähän metsäautotieltä, tietää mistä puhutaan.

Laukaalainen metsuriyrittäjä Jari Reini ideoi ongelmaan ratkaisun. Mönkijän eteen ja perään rakennetut taimitelineet kantavat likimain kahden miehen päivän taimitarpeen.

”Etutelineeseen menee kuusi laatikkoa ja taakse kahteen kerrokseen yhteensä 18 taimilaatikkoa”, Reini laskee.

Yhteensä mönkijän kyytiin menee 24 taimilaatikkoa, siis kaikkiaan 2 160 tainta.

Alumiinirakenne takaa keveyden

Aiemmin Reini on kyydinnyt taimia kaukana teistä olevilla aukoille mönkijän perävaunulla, mutta itse ajopeliin rakennetut taakkatelineet helpottavat istutustyön kuljetusten järjestelyä.

”Mönkijä telineineen mahtuu kuomukärryyn, ja tarvittava määrä taimia kulkee Hiluxin lavalla, joten kaikki tarvittava on mukana. Perävaunua ei pystyisi kuljettamaan samalla tapaa.”

Telineet on valmistettu alumiinista, joten ne ovat kevyet. Tarvittaessa ne saa paikalleen yksin, mutta näppärimmin asentaminen sujuu kahteen pekkaan. Etuteline tuetaan puskureihin ja lukitaan pikakiinnityksellä. Takateline asennetaan peräkoukun varaan.

Mönkijän ajettavuutta taimitelineet eivät sanottavasti haittaa. Täyteen lastattu etuteline tosin estää näkyvyyden lähietäisyydelle mönkijän eteen.

Tilaustuote

Telineen tekniset ratkaisut on mietitty Jyväskylän Teräspajalla, joka myös on valmistanut sen.

Teräspajan Risto Manninen kertoo, että Reinin tilaama teline maksaa noin 2 000 euroa.

”Hinta riippuu pitkälti siitä, millaista telinettä asiakas haluaa. Halvimmillaan kiinteän taakkatelineen saisi mönkijään jopa alta tuhannella eurolla. Alumiinirakenne ja telineen pikakiinnitys nostivat hintaa.”

Hänen mukaansa taakkatelineitä ei ole tarkoitus alkaa sarjavalmistaa, vaan niitä tehdään tilausten mukaan.

”Teline täytyy rakentaa erikseen jokaiseen mönkijään sopivaksi”, Manninen sanoo.

Julkaistu Metsälehdessä 10/2020.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka

Keskustelut

Kuvat