Keskustelut Tekniikka Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

Esillä 10 vastausta, 141 - 150 (kaikkiaan 226)
  • Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

    Ostin joulukuun loppupuolella otsikon mukaisen sahan. Olen tehnyt sillä hakkuutöitä 20 ja puoli päivää. Saha on toiminut tähän päivään asti moitteettomasti, myös kovilla pakkasilla. Ei ole ollut mitään käyntiongelmia. Tänään tilanne kuitenkin muuttui kerralla. Olin sahannut neljä tankillista , tankkasin ja viilasin sahan ja pidin ruokatauon. Ennen taukoa tankki oli loppunut kesken karsinnan. Menin siis samalle puulle ja nykäisin sahan käyntiin, lähti pyörimään normaalisti. Olin sahaamassa toista paksua oksaa, kun saha sammui. Yritin tietysti käynnistää uudelleen, mutta käynnistinnaru ei tullut nykäyksessä kuin parikymmentä senttiä ulos, saha oli täysin jumissa. Koitin vielä varovasti vauhtipyörästä ja ei liikkunut siitäkään. Moottori on siis leikannut kiinni. Vein sahan illalla takuukorjaamoon. Nyt odotellaan mitä ilmenee ja milloin. Onkohan savotta tehty varasahoilla, ennen kuin tuota työmaata varten ostettu saha palaa huollosta?

  • Sakkeus

    En sahaile yli -30 pakkasilla niin en koe tarvetta lämpökahvoille. Myös on olemassa rukkasia ja nykyään jo vettä pitäviä nahkahanskoja ettei kädet kylmä edes reilussa -20 asteen pakkasessa. Jos käsiä kylmää metsätöissä niin on verenkierrossa häikkää tai sitten ei tee töitä. Jos kahvoihin tahtoo jäätyä lunta niin koputtelee vaan tukkikoukulla jäitä pois jos on haitaksi asti.

    Muutenkaan ne lämpimät kahvat ei paljoa mieltä lämmitä kun on jo sahojen kestävyyskin kyseenalaista todella kovilla pakkasilla. Jos ei vaan ole pakko tehdä niin parasta hanketta on tuvassa makailla kovimmilla pakkasilla niin ei sahatkaan turhan takia temppuile.

    Visakallo Visakallo

    Ei minulla ole käsiä koskaan metsässä palellut. Tänä talvena vain huomasin, ettei jäätyvät raivaussahan kahvat olleetkaan kovin hyvät työskennellä. Ongelmaa ei niinkään ollut kaasukahvan puolella vaan siellä toisella. Pakkastakaan ei tarvinut kovin paljoa olla kun päälle tuli koko ajan lunta.

    Visakallo Visakallo

    Nyt muistui mieleen, että onhan minulla palellut käsiä kerran metsässä. Tehtiin 11 vuotta sitten kevättalvella tyttären kanssa  männikön pystykarsintaa, ja yhtenä aamuna olikin -27 astetta pakkasta. Silloin pystykarsintasahan kevytmetallivarsi tuntui hieman kylmältä lämpörukkasenkin läpi!

    Metsänmies

    Onhan ne lämpökahvat mukavat, vaikka käsiä ei palelisikaan. Kovillakaan pakkasilla ei tarvitse pitää paksuja rukkasia.  Tärinänvaimentimet ovat nykysahoissa huippuluokkaa, verrattuna menneisiin vuosikymmeniin. Olen sitä ikäluokkaa, että vanhojen sahojen tärinä on heikentänyt sormista verenkiertoa, ja niitä palelee kovilla pakkasilla.

    arto arto

    Tänä vuonna kovimmat pakkaset linja työmaalla oli luokaa – 30 saha toimi hyvin. Mutta jalkoja meinasi palella. Tunti töitä ja Lämmitelyä autossa.

    Jätkä

    Kun saha on kunnossa, niin se kyllä lähtee hyvin käyntiin ja toimii kovimmillakin pakkasilla. Se, että M-saha ei kestäisi kireää pakkasta, on joko ”pienimunaisten ropakantaa”, taikka noiden guttaperkkasahojen käyttelijöiden murheita. Kun sahan nykäisee kannon päästä käyntiin ja sen ketju ja laippa on hyvässä huurteessa, niin alkulämmittelyssä näkee, jos on silmät päässä, kuinka kuura sulaa laipasta. Onko se silloin kylmässä ja hauras?

    Ketjukin hieman lämpiää hangatessaan laippaan. Joskus kun oikein urakalla tein karvaisia kuusia, lämpisi laippa niin, että kun sahan laski lumiselle alustalle, jossa laippa koski lumeen, sen ohjauskiskot katkeilivat. Laippaan tuli joskus molempiin reunoihin jopa 5 – 6 halkeamaa, jotka tosin päättyivät sentin -parin matkalla. Ei ne mitään haitanneet, mutta kertoivat hieman olosuhteiden kovuudesta.

    Jos lunta on paljon, edes polveen asti, pysyvät jalat aika hyvin lämpöisinä.

    Urakkatyössä ei tarvinnut lämmitellä autossa. Tuntihommissa laiskuri tietenkin vain lähinnä seisoo keskellä vatteita, ettei palellu ”Työn ääreen”:

    Metsuri motokuski

    Tuon saman tekee motonlaippa. Tulee halkeamia ja paloja lähtee erityisesti talvella. Tuota en ollut ajatellutkaan että se johtuu lämpötilavaihtelusta normaali kuluman sijaan. Nytpähän sekin selvis. Niin muuten mulla onkin aika pienet munat joten enhän mää voi sitä ymmärtääkään.

    Metsänmies

    Metsuri motokuski:”Niin muuten mulla onkin aika pienet munat joten enhän mää voi sitä ymmärtääkään.” Olen aina arvostanut ihmisten rehellisyyttä. Metsuri motokuski saa kunnioitukseni.

    arto arto

    Noista kannonpäästä nykäsyistä käyntiin ja kaasu pohjaan -20 -30 että laippa sulaa. On aika harakiri hommaa lämpöleikkautuminen aika suuri riski. Se kannattaa laippakin ajaa sisään runsaalla öljyllä ei lohkeile. Vanhan ammattimetsurin neuvo. Ei ole koskaan lohkeillut.

    arto arto

    Kylläpä nyt tuulee. Äkäseltä puolelta.

    😄

Esillä 10 vastausta, 141 - 150 (kaikkiaan 226)