Keskustelut Tekniikka Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 226)
  • Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

    Ostin joulukuun loppupuolella otsikon mukaisen sahan. Olen tehnyt sillä hakkuutöitä 20 ja puoli päivää. Saha on toiminut tähän päivään asti moitteettomasti, myös kovilla pakkasilla. Ei ole ollut mitään käyntiongelmia. Tänään tilanne kuitenkin muuttui kerralla. Olin sahannut neljä tankillista , tankkasin ja viilasin sahan ja pidin ruokatauon. Ennen taukoa tankki oli loppunut kesken karsinnan. Menin siis samalle puulle ja nykäisin sahan käyntiin, lähti pyörimään normaalisti. Olin sahaamassa toista paksua oksaa, kun saha sammui. Yritin tietysti käynnistää uudelleen, mutta käynnistinnaru ei tullut nykäyksessä kuin parikymmentä senttiä ulos, saha oli täysin jumissa. Koitin vielä varovasti vauhtipyörästä ja ei liikkunut siitäkään. Moottori on siis leikannut kiinni. Vein sahan illalla takuukorjaamoon. Nyt odotellaan mitä ilmenee ja milloin. Onkohan savotta tehty varasahoilla, ennen kuin tuota työmaata varten ostettu saha palaa huollosta?

  • Jätkä

    Saanen huomauttaa, että minulta ei ole yksikään saha leiponut kiinni. Ei lämmön, eikä muunkaan takia.

    Sinä, arto aloitit nokkimisen, niinkuin jotain ymmärtäisit – vaan et näköjään ymmärrä…

    arto arto

    Niin on kokemusta nykysahoista. Ne ihan erilasia kuin ne sinun aikaset. Niissä männän ja sulinterin välys vaan ihan eri kuin siihen vanhaan aikaan. Väität ettei saha tarvitse mitään lämpöä kaasutin/ilmapuhdistin puolelle. Meillä nyt sellaiset kelit että tartee.    Itse aloitit väitit ettei jalat palele ja tuntityössä seistaan vaatteitten sisässä.  Vaikka asia ei ole niin. Eli et tajunnut tilannetta. Noita lämpöleikkautumisia vaan sattuu nykykoneille.

    arto arto

    Taas haraluulo. En nauti yhteiskunnan tukia. Ihan lomalla olen.

    Puu Hastelija

    Jätkä, toiset esittää,  toiset ovat. Ei pappatuntsakaan leipoisi kiinni mäen päällä, jos kuskilla olisi tieto, että kaasuttelemalla saa konetta jäähdytettyä ja voideltua. Tai jos osaisi lukea käyttöohjeet. Ohessa suora lainaus viimeisimmän 2t koneen ohjekirjasta

    1. Kun moottori on käynnistynyt, anna sen lämmetä 2-3minuuttia joutokäyntinopeudella (alhaisella nopeudella)

    2. Moottorin sisäosien voitelu on tehokkaampaa, kun annan moottorin lämmetä ennen käyttöä. Anna moottorin lämmetä kokonaan,  erityisesti jos se on käynnistetty kylmänä.

    Sitä en tiedä, onko tuo annan moottori vedetty jollain käännösohjelmalla, mutta ehkäpä jopa jätkän tasoiset voivat tuosta jotain oppia.

    Puu Hastelija

    Lisäyksenä, kyseessä siis normi ilmajäähdytteinen japanilais merkki.

    arto arto

    Näihän se menee. Samaa kertoi mulle hg550 kehittäjä. Mutta täällä näkyy joku leikkivän tietäjää. Liekkö ihan tosissaan vai kuvitelee ko.

    mettämiäs

    ”Onko sinun mielipiteesi vain ääliömäisyyttäsi, vai onko se pelkkää pahansuopaisuuttasi?

    Olet täysi ääliö, jos et käsitä, minkälaista on lämmittelykäyttö. Nuo jorinat ovat vain päiväläisen mielenpiteitä, joilla ei ole mitään yhteneväisyyttä mihinkää oikeaan työhön.”

    Ei ole jätkän insinööriopinnot menneet hukkaan…

    Pavekka

    Noista voiteluista osaa niin sanoa mutta lämmityskäyttö on myös lämmön tasaantumisen vuoksi. Jos kylmää konetta kovin rasittaa mäntä lämpenee sylinteriä nopeammin ja sitä voi ahdistaa. Sama toisinpäin kuumaa konetta olisi hyvä jäähdyttää tyhjäkäynnillä ennenkuin sammuttaa.

    Marjametsä

    Näihän se on ollut iät ja ajat koneiden kanssa, kylmällä säällä varovaisesti käyntiin, kuumalla säällä  jäähdytetään tyhjäkäynnillä varsinkin jos konetta rasitettu kovasti.

     

    Jätkä

    Kaksitahtisessa koneessa ei kylmässä moottorissa ole voitelu yhtään huonompi kuin lämmitetyssä, päinvastoin: Kun kone käynnistetään primerillä ja ryypyllä, takaa se vähintään riittävän voitelun. Kun saha on seissyt vuoden-pari, se on niin kuiva kuin voi olla, mutta kun se alkaa pyöriä, se joka pyörähdyksellä saa myös öljyä liukupintoihinsa.

    En pidä jälkijäähdytystä ratkaisevan tärkeänä, mutta hakkuun aikana ei kannattaisi saa sammuttaa pienen sahaukseen syntyvän tauon ajaksi, koska silloin nimenomaa lämpö tasaantuu moottorissa ja nimenomaa pakoaukon kohdalla.

    Jos kuuman koneen sammuttaa ja siinä mäntä laajenee liikaa, niin ei siinä tapahdu mitään vauriota. Vaikka yrittäisi käynnistää, eikä kone pyöri, niin ei paniikkia, kyllä se pyörii, kun lämpö tasaantuu.

Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 226)