Keskustelut Tekniikka Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

Esillä 10 vastausta, 161 - 170 (kaikkiaan 226)
  • Husgvarna 550 XPG MARK2 jumissa

    Ostin joulukuun loppupuolella otsikon mukaisen sahan. Olen tehnyt sillä hakkuutöitä 20 ja puoli päivää. Saha on toiminut tähän päivään asti moitteettomasti, myös kovilla pakkasilla. Ei ole ollut mitään käyntiongelmia. Tänään tilanne kuitenkin muuttui kerralla. Olin sahannut neljä tankillista , tankkasin ja viilasin sahan ja pidin ruokatauon. Ennen taukoa tankki oli loppunut kesken karsinnan. Menin siis samalle puulle ja nykäisin sahan käyntiin, lähti pyörimään normaalisti. Olin sahaamassa toista paksua oksaa, kun saha sammui. Yritin tietysti käynnistää uudelleen, mutta käynnistinnaru ei tullut nykäyksessä kuin parikymmentä senttiä ulos, saha oli täysin jumissa. Koitin vielä varovasti vauhtipyörästä ja ei liikkunut siitäkään. Moottori on siis leikannut kiinni. Vein sahan illalla takuukorjaamoon. Nyt odotellaan mitä ilmenee ja milloin. Onkohan savotta tehty varasahoilla, ennen kuin tuota työmaata varten ostettu saha palaa huollosta?

  • Metsänmies

    Olen vähän eri mieltä noista lämmittelyistä ja jäähdyttelyistä. En kerro kehuakseni, mutta olen ollut moottorisahojen kanssa tekemisissä reilut 40 vuotta, raivaussahoja on ollut kolmisenkymmentä vuotta. En ole milloinkaan erityisesti jäähdytellyt, enkä lämmitellyt koneita. Sahoja on kulunut kymmeniä.Jos sanon, että vähintään 50, mutta todennäköisesti enemmän, en varmaan valehtele. Eivät koneet ole leikanneet kiinni, vanhuuttaan ovat kuluneet loppuun.

    Jätkä

    Metsänmies: Noin on minullakin kokemukset koko uran ajalta. Mopoja on leiponut kiinni – nuoremmalla sukupolvella ihan näitä nestejäähdytteisiä ja tuorevoideltuja, mutta siihen olen pähkäillyt syyksi esim ”Donitsien” pyörittämisen torilla, taikka kaasu pohjassa kuuttakymppiä kolmekymmentä kilometriä yhteen soittoon. Aina on narahtanut täydestä vauhdista.

    Kiellot ja neuvot eivät ole auttaneet. Onneksi se vaihe on ohi. Mopoilu on tyypillä paljon kalliimpaa hommaa kuin autolla rällääminen.

    Ola_Pallonivel

    Jätkä vaan seisoskelee lumihangessa, että pysyy jalat lämpimänä!

    petep

    Tässä keskustelussa se avainsana olisi ehkä normaalissa maailmassa ollut lämmitettävä kaasutin . Mutta ihan hirveästi en yllättynyt kun Jätkä on solvaamassa täällä kaikkia . Ei voi kuin ihmetellä taas jälleen kerran lehden asennetta näiden keskusteluiden sävyyn .  Ehkä Metsälehti haluaa profiloitua tälle tielle joka on valittu niin antaa mennä vaan.

    Oikein viimeisen päälle asialehti tosiaankin !!!!

    Metsänmies

    Olen vähän eri mieltä. Jätkällä on oma tapansa. Meitä nimimerkin takana piileskeleviä voi arvostella vapaasti. Kirpaiseehan se joskus, mutta tyyli on vapaa. Itse en ota arvosteluja loukkauksena, vaikka joskus tulee annttuakin takaisin.

    petep

     

    • Keskustele otsikon aiheesta. Jos aihe vaihtuu, aloita uusi ketju.
    • Noudata hyviä tapoja.
    • Älä kirjoita henkilöistä loukkaavasti.
    • Poistamme epäasialliset ja metsäalaan liittymättömät viestit sekä organisaatioiden tiedotteet ja mainonnan.
    • Kirjautuneet käyttäjät voivat tehdä Asiaton viesti -ilmoituksen

    Tähän väliin nykynuoriso sanoisi että huutista !!!!  Eli huutonaurua !

    Jätkä

    Ola_pallonivel. Milloin olen väittänyt seisoskelevani?

    Olli Salli

    Tämä ketju pysyy listan kärkipäässä, joskaan ei näköjään itse sahaa koskevien juttujen takia.

    Minä sen sijaan satuin ostamaan juuri keskiviikkona 550XP G Mark II:n. Huomenna alkaa jokusen pitkän viikonlopun kestävä savotta kotipaikkani vanhojen laidunten ylispuukoivujen (100-120m3, tyvet tukiksi loput energiaksi) poiston kanssa. Toivottavasti saha kestää ja puut saadaan korjattua.

    No onhan siinä 2v takuu, mutta toki harmittaisi jos saha jumahtaisi kesken koivun kaadon.

    Toinenkin sahuri on tulossa kaveriksi niin siksi hankin itselle uuden sahan, hän tulee sahaamaan 543XPGllä jolla olen tähän asti polttopuusavotoita ja sen sellaisia tehnyt. On sekin jo 7v tms palvellut, vaikka ei kummoisen sahan maineessa taida ollakaan.

    Metsänmies

    Suurin osa noista sahoista on varmasti uutena kestäviä. Itselleni sattui vaan huono yksilö. Sekin on jo korjattu.

    Metsä Kuusela

    Onhan täällä Jätkäkin monesti tuntunut saavan aika suuren vastustuksen, vaikka olisi ollut kuinka asiallinen, ja luultavasti monien, kuten itsenikin mielestä vähintäänkin yhtä oikeassa kuin muut.

    Nykymaailmassa tuntuu olevan vahvasti mielipide, että kun olet siirtynyt eläkkeelle, olet ulkona kaikesta työhön liittyvästä, elät ns. menneisyydessä, etkä voi tietää enään uusista asioista mitään. Tämän uskon monesti Jätkääkin harmittavan, vaikka hänellä on vuosikymmenten kokemus alalta, jota ei voi mikään korvata, vaikka olisi kuinka työelämässä tässä ajassa. Tässä kommentissa en halua arvostella kuitenkaan muidenkaan osaamista. Kaikkien kommentteja mieliisti luen.

    Olli Salli, olet varmasti valinnut tuohon savottaasi erittäin soveltuvan sahan. Olen nyt vajaan vuoden sahannut(ammatikseni) 550 xpg mark 2, ja se on varsin riittävä saha tukin tekoon. Teho riittää, eikä paino häiritse. Tällä olen sahannut tonttihakkuut, jossa 80cm koivuja, ja kuusia, enskat, kuin vaneri koivikotkin. Enkä ole isompaa sahaa kertaakaan kaivannut. Hyvin on pelannut, ei moitetta. Nyt kun pakkanen nousi yli parinkymmenen, sammahti parina päivänä. Käsittääkseni syy oli lumen jäätyminen polttoaineen korvausilmaventtiilin tukkeeksi. Kovasti olen tarkka sahan laskemisessa lumihankeen, mutta lumipöly puista on välillä ollut niin kova, ettei siltä voi välttyä, vaikka kuinka sahaa suojaisi.

     

Esillä 10 vastausta, 161 - 170 (kaikkiaan 226)