Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 10,761 - 10,770 (kaikkiaan 10,820)
  • Gla Gla

    ylös

    Gla Gla

    Mistä puheista tutkintapyyntö on tehty, kun asia ei edes uutiskyynnystä ole ylittänyt?

    Sinänsä on aika omituista, että vihreä ympäristöministeri ei ole yhtä kaivosta saanut kuriin, vaikka lupaehdoista on poikettu oikein urakalla. Turha tässä muunkaan taloudellista toimintaa edustavan tahon siis on olla huolissaan siitä, että vihreät jotenkin saisivat laitettua kapuloita rattaisiin. Tosin ei ne pystyneet estämään hiilinielusta sakottamistakaan, joten kenen asialla ne mahtaa olla?

    Gla Gla

    Tähän liittyen olisi kiinnostava tietää, kuinka suuri merkitys tuhojen leviämisessä on hyönteistuholain rajan ylittävän määrän korjuurästeillä ja kuinka suuri osa liian löysästä lakirajasta.

    Kiinnostavaa siksi, että uusittu hyönteistuholaki on tulossa eduskuntaan ja luontoihmiset kritisoivat lakia voimakkaasti monimuotoisuuden takia. MTK sen sijaan olisi valmis jopa tiukennuksiin. Ihan mutupohjalla (faktapohjaista tietoa asiasta ei minulla ole) mielummin kallistun MTK:n kuin luontoliiton suuntaan. Kuten ilmastonmuutokseen liittyvissä asioissa, tässäkin varovaisuusperiaate on paikallaan. Vaikka pitävää näyttöä ei tiukkojen rajojen perusteista ole, vahinkojen korjaaminen niiden tapahduttua on jokseenkin hankalaa. Parempi siis pelata mielummin pikkuisen varman päälle kuin katsoa, missä vahinkoa aiheuttavan toiminnan raja menee.

    Gla Gla

    Perkuusta puhuttaessa ollaa otsikon suhteen rajamailla, mutta eihän se estä ketään kommentoimasta booria ja reppuruiskua.

    Monet tuntuvat kannattavat puhtaan yksilajisen talousmetsän kasvattamista poislukien ehkä aukkopaikat (tosin niitähän ei asiansa osaavien taimikoissa ole, eihän), mutta itse kuulun toiseen koulukuntaan. Teoriassa ehkä kasvu saadaan täydellisellä perkuulla maksimoitua ainakin lyhyellä tähtäimellä, mutta muut tekijät puhuvat niin vahvasti lehtipuusekoituksen puolesta, että en itse puhtaaksi alkaisi perata. Jopa Tapion 10% yläraja on minusta turhan varovainen.

    Gla Gla

    Ainakin lyhyt kommentti onnistuu. Tosin ensin kirjoitusruutu pitää ”herättää” klikkaamalla esim. lihavointi-painikkeeseen.

    Ihan kunnossa ei systeemi vielä muutenkaan ole, rivin vaihto välillä toimii, välillä ei. Toivottavasti nörtit ei karkaa kesälomille ennen kuin homma toimii. Ja toivottavasti kommentteja alkaa tulla ja kolumnin kirjoittajat uskaltautuvat mukaan keskusteluihin. Mahdollista se on jo nyt.

    Gla Gla

    Jees: ”Ainakin useimmiten ”virallinen ohje” kuuluu että lehtipuu kaikki pois jo taimikon perkauksessa.”

    En tiedä, mikä virallinen ohje noin kuuluu. Mielestäni vain vesasyntyinen koivu suositellaan kokonaan poistettavaksi.

    Hyvän metsänhoidon suositukset 2006 (kuusi):

    ”Kuusen mailla kasvaa usein monipuolinen lehtipuusto ja pensaisto, jonka tarpeetonta poistamista vältetään.

    Aukkopaikkoihin jätetään siemensyntyisiä, hyvälaatuisia rauduskoivuja. Kuusen taimikkoon suositellaan jätettäväksi korkeintaan 10 prosentin koivusekoitus.”

    Gla Gla

    ylös

    Gla Gla

    Voisikohan olla kyse niinkin yksinkertaisesta asiasta, kuin huolimaton tankkaus. Jos nokkaa ei paina kunnolla pohjaan saakka, ainakin minun kannu täyttää yli.

    Gla Gla

    Onneksi kuitenkin Metla on asiaa tutkinut, eikä mitenkään yksiselitteisesti pidä kantojen nostoa ratkaisuna juurikääpäongelmaan, kuten Tarja edellä totesi.

    Gla Gla

    Leevi: ”Tästä pullotunkkialoituksesta muodostui hyvä keskustelu/kurssi puun kaatamisesta. En ole itse tuota kokeillut, enkä edes omista pullotunkkia.”

    Tuolla pohjalla onkin hyvä antaa vinki vaikean puun kaatamiseen pullotunkin avulla. Mutta yleensä ns. parhaat neuvot tulevatkin niiltä, jotka eivät asiasta mitään tiedä.

Esillä 10 vastausta, 10,761 - 10,770 (kaikkiaan 10,820)